Κ Α Ι Ν Ο Τ Ο Μ ΙΑ
Από την αρχή του
ó
OJ
ΠΠ 8α υπάρχουν και άλλα μέσα εφαρ
μογής, παρόμοια με αυτά του 5
ου
ΠΠ, που 8α χρησιμοποιη
θούν ώστε να υπάρχει μια ομαλή μετάβαση από τα "παρα
δοσιακά" στα νέα μέσα. Τα μέσα αυτά τα βλέπουμε ως ένα
μεταβατικό στάδιο που 8α επιτρέψει σε μικρότερες νομικές
οντότητες να μπορέσουν να συμμετάσχουν σε δράσεις που
8α υλοποιούνται από τα νέα μέσα.
Ειδικότερα, 8α υπάρ
χει η κλίμακα αριστεί-
ας η οποία 8α περι
λαμβάνει δράσεις μι
κρότερου εύρους και
πολυπλοκότητας. Αυ
τή 8α υλοποιηθεί είτε
με τα ειδικά στοχοθε-
Ένα Δίκτυο Αριστείας 8α
πρέπει να προωθεί την
αριστεία όχι μόνο μεταξύ
των μελών του αλλά στον
ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο
τημένα έργα, είτε με
δράσεις συντονισμού που 8α μοιάζουν με τα σημερινά θεματι
κά δίκτυα και τις συντονισμένες δράσεις. Επίσης 8α υπάρχουν
ειδικές υποστηρικτικές δράσεις.
Υπάρχει βέβαια και η εφαρμογή του άρθρου 169 που αφορά
την από κοινού υλοποίηση εθνικών προγραμμάτων με την Κοι
νότητα. Το άρθρο αυτό, κατ' αρχήν, είναι ένα ιδιαίτερα ισχυρό
μέσο, αλλά η εφαρμογή του είναι δύσκολη, λόγω της απαι
τούμενης διαδικασίας (συναπόφαση σε κάθε περίπτωση
εφαρμογής του).
Δεδομένης της μεγάλης κλίμακας των νέων μέ
σων υλοποίησης του ό°" ΠΠ διαπιστώνεται μια
έντονη ανησυχία στις ελληνικές ερευνητικές ομά
δες και επιχειρήσεις για το κατά πόσον 8α μπο
ρέσουν να συμμετέχουν με επιτυχία στο & ΠΠ σε
σχέση με μεγάλους φορείς άλλων κρατών. Πώς
da σχολιάζατε τον προβληματισμό αυτόν;
Αυτό ισχύει και στα Δίκτυα Αριστείας, στο Βαθμό βέβαια
που η ομάδα αυτή έχει μια προοπτική και μπορεί να υπο
στηρίξει ότι 8α υφίσταται και μετά από 5 χρόνια. Αυτή η
βούληση βέβαια δεν εξαρτάται από την ίδια, αλλά και από
τον οργανισμό στον οποίο ανήκει. Είναι προφανές συνε
πώς ότι για τη συμμετοχή μιας ερευνητικής ομάδας σε ένα
δίκτυο, απαιτείται και η δέσμευση της διοίκησης του ανώ
τερου οργανισμού στον οποίο ανήκει.
Αξίζει να επισημάνουμε ότι στους νέους τύπους έργων 8α
υπάρχει μεν ένας συντονιστής που δα διαχειρίζεται την
κοινοτική χρηματοδότηση, αλλά πλέον θα υπάρχει και μια
συλλογική διαχειριστική δομή, με ουσιαστική συμμετοχή
των εταίρων στα υποπρογράμματα των έργων. Ειδικά λοι
πόν στα πιο φιλόδοξα έργα με τους περισσότερους αν
θρώπινους και τεχνικούς πόρους, υπάρχει χώρος και για μι
κρότερες ομάδες, στο βαθμό που αυτές έχουν κάτι να συ
νεισφέρουν.
θα ήθελα όμως να κάνω και μια ακόμη επισήμανση για το
6° Πρόγραμμα Πλαίσιο και το ρόλο που αναμένεται να δια
δραματίσει στον Ευρωπαϊκό Χώρο Έρευνας, ο οποίος απο
βλέπει σε έναν πιο αρμονικό και αποτελεσματικό συντονι
σμό εθνικών και κοινοτικών πολιτικών στον τομέα της έρευ
νας, θ α πρέπει πλέον να διασφαλίζεται και να ενισχύεται η
συμπληρωματικότητα αυτών των πολιτικών - η εθνική πολιτι
κή μιας χώρας δεν 8α πρέπει να προωθείται εν αγνοία του
τι γίνεται στις άλλες χώρες και φυσικά στο κοινοτικό επίπε
δο. Για αυτό και υπάρχουν άλλες πτυχές του 6°" ΠΠ που
προβλέπουν την ενίσχυση και το συντονισμό των εθνικών
πολιτικών έρευνας και του αμοιβαίου "ανοίγματος" τους,
έτσι ώστε, τόσο ερευνητές από άλλα κράτη μέλη να μπο
ρούν να συμμετέχουν στα ερευνητικά προγράμματα μιας
χώρας, όσο και να υπάρχει η δυνατότητα κοινοτικής ενίσχυ
σης των προγραμμάτων αυτών.
Κάθε ερευνητική ομάδα, μικρή ή μεγάλη, έχει θέση στο 6°
ΠΠ στο βαθμό που έχει να προσφέρει κάτι. Για παράδειγμα
ένα Ολοκληρωμένο Έργο θα αποτελείται στις περισσότε
ρες περιπτώσεις από μια σειρά συναρτώμενων υποέργων
στα οποία χρειάζονται διαφόρων ειδών τεχνογνωσίες. Αυ
τές μπορούν να βρίσκονται για παράδειγμα σε μια μικρομε
σαία επιχείρηση ή σε ένα περιφερειακό πανεπιστήμιο.
Συνεπώς, εκτός από τις καθαρά ερευνητικές δράσεις που
έχουν και το μεγαλύτερο προϋπολογισμό (1ος άξονας
"Εστίαση και ολοκλήρωση της κοινοτικής έρευνας"), εξίσου
σημαντικοί στο 6° ΠΠ είναι και οι δύο άλλοι άξονες (2ος
άξονας 'Δόμηση του ΕΧΕ" και 3ος άξονας "Ενίσχυσ η των
βάσεων του ΕΧΕ") που αποβλέπουν στο συντονισμό των
εθνικών πολιτικών στο πλαίσιο του ΕΧΕ.
Η
Υ Ν Λ
Τ Ε Χ Ν Ο Λ Ο ΠΛ