αφιέρωμα
“
EUREKA
Η διακυβερνητική πρωτοβουλία EUREKA στοχεύει στην ενίσχυση της
ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας μέσω της υποστήριξης επιχειρήσε-
ων, ερευνητικών κέντρων και πανεπιστημίων που συμμετέχουν σε
πανευρωπαϊκά έργα για την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων, υπη-
ρεσιών και παραγωγικών διαδικασιών. Το δίκτυο παρέχει πρόσβα-
ση σε γνώσεις και εμπειρίες από όλη την Ευρώπη, καθώς και σε δημό-
σια και ιδιωτικά προγράμματα χρηματοδότησης.
Πρόγραμμα Eurostars για μικρομεσαίες επιχειρήσεις
στο χώρο της έρευνας
Το πρόγραμμα απευθύνεται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ)
που δραστηριοποιούνται στο χώρο της έρευνας και της καινοτομίας,
στις οποίες θα προσφέρει οικονομική υποστήριξη μέσω κονδυλίων
της ΕΕ και των κρατών μελών της πρωτοβουλίας EUREKA. Προκει-
μένου να συμμετέχουν στο πρόγραμμα, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να
ανταποκρίνονται στον ορισμό της ΕΕ για τις ΜΜΕ, να εδρεύουν σε
κράτος που περιλαμβάνεται στο Eurostars και να επενδύουν τουλά-
χιστον 10% του ετήσιου κύκλου εργασιών τους στην έρευνα.
Κοινοί Ευρωπαϊκοί Πόροι για Πολύ Μικρές
και Μεσαίες Επιχειρήσεις (JEREMIE)
Η πρωτοβουλία έχει αναληφθεί από κοινού από την Ευρωπαϊκή Επι-
τροπή και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων, σε συνεργασία με την
Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Στόχος είναι να βελτιώσει την πρό-
σβαση των ΜΜΕ στη χρηματοδότηση (επιχειρηματικά κεφάλαια,
εγγυήσεις, κ.ά.), με έμφαση στη σύσταση νέων εταιρειών, τη μετα-
φορά τεχνολογίας, τα ταμεία για την τεχνολογία και την καινοτομία
και στα πολύ μικρά δάνεια. Διαθέτει 3 χρηματοδοτικά μέσα: Συμ-
βουλευτική και τεχνική υποστήριξη, Επενδύσεις και επιχειρηματικό
κεφάλαιο και Εγγυήσεις.
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Ι
01-02 / 2009
2 6
1η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα ΜΜΕ
Η πρώτη Ευρωπαϊκή Εβδομάδα ΜΜΕ, που πραγματοποιείται το διά-
στημα 6-14 Μαΐου 2009, είναι μια εκστρατεία για την προώθηση της
επιχειρηματικότητας σε ολόκληρη την Ευρώπη και την πληροφόρη-
ση των επιχειρηματιών σχετικά με την υποστήριξη που είναι διαθέσι-
μη σε ευρωπαϊκό, εθνικό και τοπικό επίπεδο. Στις προβλεπόμενες
εκδηλώσεις έμπειροι και εν δυνάμει επιχειρηματίες ενημερώνονται,
δικτυώνονται και αναζητούν συνεργάτες για κοινές επιχειρηματικές δρά-
σεις. Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα ΜΜΕ συντονίζεται από τη Γενική Διεύ-
θυνση Επιχειρήσεων και Βιομηχανίας, αλλά οι περισσότερες εκδη-
λώσεις και δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στη διάρκεια της
Εβδομάδας ΜΜΕ διοργανώνονται από επιχειρηματικές οργανώσεις,
δίκτυα υποστήριξης, περιφερειακές και τοπικές αρχές και άλλους στις
συμμετέχουσες χώρες.
Η κεντρική εκδήλωση στην Ελλάδα θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη
14 Μαϊου 2009 στην Αθήνα (Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών) από τη Γενική
Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, τον Ελληνικό
Οργανισμό Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων (ΕΟΜΜΕΧ), το Εθνι-
κό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) και την Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων
Ελλάδας, με την υποστήριξη του Εnterprise Europe Network-Hellas.
Σχετικές εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν από φορείς του Enterprise
Europe Network – Hellas σε συνεργασία με άλλους τοπικούς φορείς
στην περιφέρεια.
Πρόγραμμα Πλαίσιο για την Ανταγωνιστικότητα
και την Καινοτομία (CIP)
Το Πρόγραμμα έχει προϋπολογισμό 3,6 δισ. ευρώ για την περίοδο
2007-2013 και λειτουργεί σαν "ομπρέλα" για διάφορα προγράμ-
ματα της ΕΕ που στηρίζουν την επιχείρηση, με ιδιαίτερη έμφαση στις
ΜΜΕ (το 80% του προϋπολογισμού προορίζεται για τις ΜΜΕ):
α) Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΠΕΚ): δράσεις για την προώ-
θηση της καινοτομίας στις επιχειρήσεις, την ανταλλαγή καλών πρα-
κτικών μεταξύ ευρωπαϊκών κρατών, τις συμπράξεις δημοσίου-ιδιω-
τικού τομέα, τη διαχείριση καινοτομίας, κ.λπ.
β) Υποστήριξη Πολιτικής ΤΠΕ: δράσεις για νέες αγορές ηλεκτρονικών
δικτύων και υπηρεσιών, ψηφιακές τεχνολογίες, περιεχόμενο πολυ-
μέσων, κ.λπ.
γ) Ευφυής ενέργεια για την Ευρώπη: δράσεις για την ενεργειακή απο-
δοτικότητα και την ορθολογική χρήση της ενέργειας, τις ανανεώσιμες
πηγές ενέργειας και τις ενεργειακές πτυχές των μεταφορών, κ.λπ.
Το Πρόγραμμα διαθέτει επίσης 1,13 δισ. ευρώ για χρηματοδοτικά
μέσα που διεκπεραιώνονται μέσω διαμεσολαβητών (τράπεζες, πιστω-
τικά ιδρύματα, επενδυτικά ταμεία, κ.ά.) και στοχεύουν στην ενίσχυση
των πιστώσεων και των δυνατοτήτων δανειοδότησης των ΜΜΕ. Πρό-
κειται για τρία χρηματοδοτικά μέσα που διαχειρίζεται το Ευρωπαϊκό
Ταμείο Επενδύσεων (ΕΤΕ) για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτρο-
πής:
α) Μηχανισμός Υψηλής Ανάπτυξης και Καινοτομίας για τις ΜΜΕ (GIF):
αυξάνει την παροχή κεφαλαίων σε καινοτόμες ΜΜΕ στα πρώτα τους
βήματα (GIF1) και κατά την επέκτασή τους (GIF2), "μοιράζοντας" τον
κίνδυνο και τα κέρδη με ιδιώτες επενδυτές.
β) Μηχανισμός Εγγυήσεων υπέρ των ΜΜΕ: παρέχει πρόσθετες εγγυή-
σεις για τη χορήγηση πιστώσεων σε ΜΜΕ διευκολύνοντας την πρό-
σβασή τους σε δυνατότητες ανάπτυξης σε δάνεια, τη χορήγηση μικρο-
πιστώσεων, την πρόσβαση σε κεφάλαια και την τιτλοποίηση.
γ) Πρόγραμμα Οικοδόμησης Ικανοτήτων: υποστηρίζει την ικανότητα
των οικονομικών διαμεσολαβητών σε ορισμένα κράτη μέλη.
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης
(ΕΤΠΑ)
Με προϋπολογισμό 308 δισ. ευρώ για την περίοδο 2007-2013, στο-
χεύει στη μείωση των οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων στις
διάφορες περιφέρειες της ΕΕ. Αποτελεί το μεγαλύτερο κοινοτικό μέσο
χρηματοδότησης των ΜΜE με δράσεις για την καινοτομία και την
ανταγωνιστικότητα, όπως: Επιχειρηματικότητα, καινοτομία και αντα-
γωνιστικότητα των ΜΜΕ, Βελτίωση του περιφερειακού και τοπικού
περιβάλλοντος για τις ΜΜΕ, Διαπεριφερειακή και διασυνοριακή συνερ-
γασία των ΜΜΕ, Επένδυση σε ανθρώπινους πόρους (με παράλλη-
λη χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο). Η διαχεί-
ριση των προγραμμάτων γίνεται από εθνικές/περιφερειακές αρχές.
Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο
Το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο αφορά την πρόβλεψη και διαχείρι-
ση οικονομικών και κοινωνικών αλλαγών, με σημαντικές ευκαιρίες
υποστήριξης των ΜΜΕ στους τομείς που αφορούν την ικανότητα προ-
σαρμογής εργαζομένων και επιχειρήσεων, την πρόσβαση στην απα-
σχόληση, την κοινωνική ένταξη μη προνομιούχων ατόμων και την
καταπολέμηση διακρίσεων, την προώθηση των εταιρικών σχέσεων.