i
Ευρωπαϊκό Έτος Δημιουργικότητας και Καινοτομίας
Έτος Δημιουργικότητας και Καινοτομίας ανακήρυξε η Ευρωπαϊκή
Επιτροπή το 2009, ξεκινώντας παράλληλα ενημερωτική εκστρα-
τεία με το σύνθημα "Φαντασία. Δημιουργία. Καινοτομία". Στόχος
του Έτους Δημιουργικότητας και Καινοτομίας είναι να προωθήσει
δημιουργικές και καινοτόμες προσεγγίσεις σε διάφορους τομείς της
ανθρώπινης δραστηριότητας και να συμβάλει στην καλύτερη προ-
ετοιμασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αντιμετώπιση των μελ-
λοντικών προκλήσεων στην εποχή της παγκοσμιοποίησης.
Τονίζοντας τη σημασία της δημιουργικότητας και της καινοτομίας
για την προσωπική, την κοινωνική και την οικονομική εξέλιξη, η
ΕΕ επιθυμεί να διαμορφώσει το μέλλον της Ευρώπης στο πλαίσιο
του παγκόσμιου ανταγωνισμού και να προσφέρει ένα πλαίσιο για
μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και για την προώθηση της πολιτι-
κής ανταλλαγής απόψεων σχετικά με τους τρόπους αύξησης του
δυναμικού δημιουργικότητας και καινοτομίας. Όπως και για τα
προηγούμενα ευρωπαϊκά έτη, στα μέτρα περιλαμβάνεται η προ-
ώθηση εκστρατειών, εκδηλώσεων και πρωτοβουλιών σε ευρω-
παϊκό, εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Σύμφωνα με τον ευρωπαίο Επίτροπο για την εκπαίδευση και τον
πολιτισμό κ. Jan Figel, "τόσο η δημιουργικότητα όσο και η ικανό-
τητα για καινοτομία αποτελούν θεμελιώδη γνωρίσματα του ανθρώ-
που - τα οποία είναι εγγενή σε όλους μας και τα οποία χρησιμο-
ποιούμε σε διάφορες καταστάσεις και τόπους, είτε συνειδητά είτε
όχι. Με αυτό το ευρωπαϊκό έτος θα ήθελα να γίνει εμφανές ότι οι
πολίτες της Ευρώπης θα κατανοήσουν καλύτερα το γεγονός ότι με
την προώθηση των ανθρώπινων ταλέντων και της ικανότητας των
ανθρώπων να καινοτομούν, μπορούμε ενεργά να διαμορφώσου-
με μια Ευρώπη προς το καλύτερο, να συμβάλουμε στην πλήρη
ανάπτυξη τόσο του οικονομικού όσο και του κοινωνικού δυναμι-
κού της".
Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι 25 σημαντικές προσωπικότητες με
εξέχουσες επιδόσεις στον τομέα της δημιουργικότητας και καινοτο-
μίας ανακηρύχθηκαν Πρέσβεις του Έτους. Ανάμεσά τους και οι: κ.
Esko Tapani Aho, πρώην πρωθυπουργός της Φινλανδίας, διακεκρι-
μένος επιχειρηματίας και συντάκτης έκθεσης της ΕΕ σχετικά με την
καινοτομία, καθηγητής Bengt-Αke Lundvall, κορυφαίος ευρωπαίος
ερευνητής στον τομέα της καινοτομίας, Sir Ken Robinson, προσωπι-
κότητα διεθνούς κύρους στον τομέα της δημιουργικότητας και της
καινοτομίας, κ. Jonathan PaulIve, σχεδιαστής της εταιρείας Apple, κ.
Jean-Philippe Courtois, πρόεδρος της Microsoft International, καθη-
γητής Ernο Rubik, διδάσκων και σχεδιαστής του περίφημου κύβου
του Rubik, και Radu Mihaileanu, ρουμανικής καταγωγής Γάλλος σκη-
νοθέτης και σεναριογράφος. Οι πρέσβεις θα υποστηρίξουν το Έτος
στις χώρες τους και παγκοσμίως και θα συμμετέχουν, όποτε είναι
δυνατό, σε εκδηλώσεις ευρείας προβολής.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του Έτους θα πραγματοποιηθούν στις
Βρυξέλλες έξι δημόσιες συζητήσεις για σημαντικά θέματα που σχε-
τίζονται με τη δημιουργικότητα και την καινοτομία ώστε να υπάρ-
χει μια πλατφόρμα προβληματισμού και ανταλλαγής ιδεών που
να συμβάλλει στην πολιτική συζήτηση σχετικά με τη δημιουργι-
κότητα και την καινοτομία. Τα θέματα που θα καλυφθούν είναι η
πολιτισμική ετερότητα, ο δημόσιος τομέας, η εκπαίδευση, η κοι-
νωνία της γνώσης, η βιώσιμη ανάπτυξη ή οι δημιουργικές τέχνες.
Πληροφορίες για το Έτος Δημιουργικότητας και Καινοτομίας, καθώς
και ενημέρωση για σχετικές ειδήσεις, εκδηλώσεις και δραστηριό-
τητες είναι διαθέσιμες στον δικτυακό τόπο www.create2009.europa.eu,
στον οποίο υπάρχει και ειδικό τμήμα αφιερωμένο στις δραστηριό-
τητες που διοργανώνονται σε κάθε κράτος.
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Ι
01-02 / 2009
2
προωθώντας
την
επιχειρηματικότητα
Ευρωπαϊκό Έτος Δημιουργικότητας
και Καινοτομίας το 2009
i
Eθνικό Παρατηρητήριο για τις ΜΜΕ –
Εισηγήσεις ομιλητών εκδήλωσης
Εκδήλωση με θέμα "Εθνικό Παρατηρη-
τήριο: Συντονισμένες Δράσεις Στήριξης
των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων"
διοργάνωσε ο ΕΟΜΜΕΧ στις 3 Δεκεμ-
βρίου 2008 στην Αθήνα. Στην εκδήλω-
ση παρουσιάστηκαν ο συνολικός σχε-
διασμός και οι άξονες των δραστηριοτήτων
του Εθνικού Παρατηρητηρίου για τις Μικρο-
μεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ). Αναλύθη-
καν οι μέθοδοι που ακολουθεί και οι προ-
τεραιότητες που θέτει προκειμένου να
επιτύχει την ολοκληρωμένη και συστη-
ματική παρακολούθηση των ΜΜΕ στη
χώρα μας καθώς και τη συγκέντρωση,
επεξεργασία και διάχυση αξιόπιστης πλη-
ροφόρησης για την εικόνα και τις προο-
πτικές τους.
Πιο συγκεκριμένα παρουσιάστηκαν: α) Οι
Ετήσιες Εκθέσεις του 2007 και 2008 για
την κατάσταση και τις προοπτικές των
μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Οι εκθέσεις
περιλαμβάνουν την υφιστάμενη κατά-
σταση, τις εξελίξεις, τη συμβολή και τις
προκλήσεις των ΜΜΕ στο διεθνοποιη-
μένο επιχειρηματικό περιβάλλον και προ-
τείνονται αναγκαίες προσαρμογές και δρά-
σεις στήριξής τους. β) Η έρευνα για τον
προσδιορισμό της επιχειρηματικής φυσιο-
γνωμίας του Έλληνα μικρομεσαίου επι-
χειρηματία και τον υπολογισμό ποσοτι-
κών δεικτών επιχειρηματικής δραστηριότητας
των ΜΜΕ, όπου καταγράφονται τα ποι-
οτικά χαρακτηριστικά και αντιλήψεις και
εξάγονται συμπεράσματα για την πορεία
της επιχειρηματικότητας με τη διαμόρ-
φωση μιας σειράς δεικτών. γ) Η δημι-
ουργία πληροφοριακού συστήματος και
διαδικτυακής πύλης που υποστηρίζει την
επεξεργασία δεδομένων και συμβάλλει
στη διάχυση της πληροφόρησης προς
κάθε ενδιαφερόμενο.
Συντονισμένες δράσεις στήριξης των επιχειρήσεων
από το Εθνικό Παρατηρητήριο για τις MME