Πολλά άρθρα στον Τύπο και συζητήσεις
στο Διαδίκτυο προέκυψαν μετά την πρό-
σφατη αναφορά του πρωθυπουργού στην
ανάγκη "εισαγωγής και ανοικτού λογι-
σμικού στη Δημόσια Διοίκηση και την
εκπαίδευση". Στο θέμα παρενέβη η Εται-
ρεία Ελεύθερου Λογισμικού/Λογισμικού
Ανοικτού Κώδικα (ΕΕΛ/ΛΑΚ) με συνέ-
ντευξη στο portal neo2.gr.
Η αναφορά του πρωθυπουργού στις προ-
οπτικές της εισαγωγής του ανοικτού λογι-
σμικού στον δημόσιο τομέα δίνει το στίγ-
μα μιας μεταβολής στη στάση της πολιτείας
σε σχέση με τις λύσεις που θα επιλέγο-
νται για τον δημόσιο τομέα. Την ίδια στιγ-
μή, μάλιστα, που σε άλλες ευρωπαϊκές
χώρες ο δημόσιος τομέας δεν διστάζει να
υιοθετήσει ανοικτό λογισμικό, στην Ελλά-
δα η κινητικότητα στον χώρο μέχρι σήμε-
Ανοικτό λογισμικό στην Ελλάδα
ρα είναι περιορισμένη.
Στο portal νέων τεχνολογιών neo2.gr
μπορεί κανείς να διαβάσει τη συνέντευ-
ξη που δόθηκε από την ΕΕΛ/ΛΑΚ, μία μη
κερδοσκοπικού χαρακτήρα εταιρεία, η
οποία έχει ως κύριο στόχο να συμβάλ-
λει στην προώθηση και ανάπτυξη του
ανοικτού λογισμικού στον χώρο της εκπαί-
δευσης, του δημόσιου τομέα και των επι-
χειρήσεων στην Ελλάδα, σχετικά με τις
προοπτικές και τη δυνατότητα εγκατά-
στασης και υποστήριξης του ανοικτού
λογισμικού στον δημόσιο τομέα.
Σύμφωνα με την ΕΕΛ/ΛΑΚ, "η δυσπιστία
απέναντι στο ανοικτό λογισμικό προκύ-
πτει από παρανοήσεις που οφείλονται
στη βαθιά συντηρητικότητα της κοινωνίας
μας. Μία από τις σημαντικότερες παρα-
νοήσεις είναι ότι το ανοικτό λογισμικό δεν
είναι εμπορικό. Αυτό δεν είναι αληθές,
καθώς αλλάζει απλά το μοντέλο, από
την πώληση αδειών χρήσης, σε πώλη-
ση υπηρεσιών υποστήριξης και εγκατά-
στασης. Η ίδια παρανόηση δημιουργεί
την ψευδαίσθηση ότι δεν υπάρχει υπο-
στήριξη στο ανοικτό λογισμικό, ενώ κάλ-
λιστα μπορεί κάποιος να συνάψει ένα
συμβόλαιο συντήρησης με ελληνικές εται-
ρείες που πρωτοπορούν στο να παρέ-
χουν υποστήριξη σε ανοικτό λογισμικό."
Παράλληλα, από το ίδιο portal πραγ-
ματοποιήθηκε ένα πολύ ενδιαφέρον
ρεπορτάζ για το παρόν και το μέλλον του
ελληνικού επιχειρηματικού λογισμικού.
Με ερωτηματολόγιο που παράθεσε το
neo2.gr στις εταιρείες του κλάδου, ανα-
ζητήθηκαν τα αίτια πίσω από την ύφεση
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Ι
11/2009 - 01/ 2010
1 4
καινοτομώντας
ψηφιακά
Σε μια μικρή εταιρεία από την Ολλανδία, τη Ronimo Games,
απονεμήθηκε το μεγάλο βραβείο Europrix 2009 για την εφαρ-
μογή "Swords and Soldiers", ένα παιχνίδι στρατηγικής για την
κονσόλα Nintendo Wii. Ο ευρωπαϊκός διαγωνισμός πολυμέ-
σων Europrix απευθύνεται σε σπουδαστές και νέους επαγγελ-
ματίες του χώρου των πολυμέσων που θέλουν να προβάλλουν
τη δουλειά τους σε ευρωπαϊκό επίπεδο και επιβραβεύει τη δημι-
ουργικότητα και την καινοτομία.
Περισσότερες από 340 ήταν οι συμμετοχές για τις 7 κατηγορίες
του Europrix Multimedia Awards που πραγματοποιήθηκε στις
16 Νοεμβρίου 2009, για 12η χρονιά, στο Graz της Αυστρίας.
Διαγωνιζόμενοι από 38 χώρες διεκδίκησαν μια θέση ανάμεσα
στις 20 θέσεις του τελικού. Ο διαγωνισμός πολυμέσων Europrix
προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία δικτύωσης και προβολής σε
νέους ταλαντούχους δημιουργούς από ολόκληρη την Ευρώπη.
Μάλιστα, οι νικητές των προηγούμενων βραβείων είναι σήμε-
ρα αναγνωρισμένοι επαγγελματίες στον χώρο των πολυμέσων.
Γενικός νικητής αναδείχθηκε το παιχνίδι "Swords and Soldiers"
(Joost van Dongen, Ronimo Games), το οποίο απέσπασε και
το βραβείο στην κατηγορία "Παιχνίδια". Το "Swords and
Soldiers" καταφέρνει, σύμφωνα με τις κριτικές, να συνδυάσει
τα χαρακτηριστικά ενός παιχνιδιού στρατηγικής πραγματικού
χρόνου (Real Time Strategy) με τη γραφική απεικόνιση των
παραδοσιακών side-scrolling βιντεοπαιχνιδιών. Το καινοτόμο
αποτέλεσμα κάνει το παραδοσιακά πολύπλοκο είδος των παι-
χνιδιών στρατηγικής πραγματικού χρόνου πιο απλό εμφανι-
σιακά και, άρα, προσιτό σε ένα ευρύτερο κοινό.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες διακρίθηκαν:
•
Online / Έργα στο Διαδίκτυο: "Donkeypedia" (Ολλανδία,
Joost van Eeden, Donkeypedia Foundation), μια διαδι-
κτυακή εφαρμογή με έναν... γάιδαρο που ταξιδεύει στην
Ευρώπη, καθοδηγούμενος από παιδιά, προβάλλοντας την
πολιτισμική ταυτότητα κάθε τόπου.
Ένα παιχνίδι Wii νικητής των βραβείων
Europrix
•
Κινητές εφαρμογές:"Showtime!" (Αυστρία, Kathrin Probst,
Upper Austria University of Applied Sciences), μια εφαρ-
μογή για Power Point Presentation μέσω iPhone.
•
Διαδραστικά γραφικά υπολογιστών: "Vuvox"(Ισραήλ, Eyal
Richter, Shenkar College), ένα καινοτόμο εργαλείο ανοι-
κτού λογισμικού που εκφράζει, με γραφικά, μουσική και
ήχους του περιβάλλοντος.
•
Εργαλεία περιεχομένου και σχεδιασμός interface: "Flow-
er" (Ισραήλ, Eran Ayalon, Shenkar college), ένα καινοτό-
μο λειτουργικό σύστημα για υπολογιστή.
•
Διαδραστικές εγκαταστάσεις: "Akustisch-sound producing
multitouch gestures" (Ελβετία, Balz Rittmeyer, Zurich
University of Art and Design), μια εφαρμογή για παραγω-
γή και έλεγχο ψηφιακού ήχου.
•
Ψηφιακό βίντεο και κινούμενο σχέδιο: "Deconstruct - a
stereoscopic experiment" (Γερμανία, Tina Braun, University
of applied sciences Mainz, GER), μια ψηφιακή απεικόνιση
βίντεο που χρησιμοποιεί τη στερεοσκοπική μέθοδο.
Ειδικό βραβείο για την ιδέα με τις καλύτερες επιχειρηματικές
προοπτικές δόθηκε στο "Moogo" της εταιρίας Ideakone Ltd
από τη Φινλανδία, για εύκολη και γρήγορη δημιουργία ιστο-
σελίδων. Τέλος, Ειδική Μνεία της Επιτροπής απέσπασε το παι-
χνίδι "The Adventures of Tinger" του David Scharf από τη
Γερμανία, για το υψηλό του επίπεδο διαδραστικής αφήγησης.
i
Europrix Multimedia Awards