06-08/2012
|
καινοτομια
ερευνα & τεχνολογια
3
Έκθεση της ΕΕ σχετικά με τη
σχολική εκπαίδευση
για την επιχειρηματικότητα
Προωθώντας την Eπιχειρηματικότητα
Οι περισσότερες ευρωπαϊκές
χώρες ενισχύουν την εκπαίδευ-
ση για την επιχειρηματικότητα: 8
χώρες (Δανία, Εσθονία, Λιθου-
ανία, Ολλανδία, Σουηδία, Νορ-
βηγία, Ουαλία και το φλαμανδι-
κό τμήμα του Βελγίου) εφαρμό-
ζουν εξειδικευμένες στρατηγι-
κές για να προωθήσουν την εν
λόγω εκπαίδευση, ενώ άλλες 13
(
Αυστρία, Βουλγαρία, Τσεχική
Δημοκρατία, Φινλανδία, Ελλά-
δα, Ουγγαρία, Ισλανδία, Λιχτεν-
στάιν, Πολωνία, Σλοβακία, Σλο-
βενία, Ισπανία και Τουρκία) πε-
ριλαμβάνουν αυτή την εκπαίδευ-
ση στη στρατηγική τους για τη δια
βίου μάθηση, τη νεολαία ή την
ανάπτυξη. Αυτά προκύπτουν, με-
ταξύ άλλων, από την έκθεση της
ΕΕ "Η σχολική εκπαίδευση για την επιχειρηματικότητα στην Ευρώπη"
που δημοσιεύτηκε πρόσφατα.
Στην έκθεση μελετήθηκαν συνολικά 31 ευρωπαϊκές χώρες και 5 πε-
ριφέρειες. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, οι μισές ευρωπαϊκές χώρες
έχουν δρομολογήσει εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις που περιλαμβά-
νουν την ενίσχυση της εκπαίδευσης για την επιχειρηματικότητα. Η εκ-
παίδευση για την επιχειρηματικότητα έχει αναγνωριστεί ρητά στα προ-
γράμματα σπουδών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στα δύο τρίτα των
χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα. Μολονότι η επιχειρηματικότητα
δεν διδάσκεται ως μεμονωμένο μάθημα στα δημοτικά σχολεία, οι μι-
σές χώρες έχουν καθορίσει συγκεκριμένα μαθησιακά αποτελέσματα
που σχετίζονται με την επιχειρηματική νοοτροπία και δεξιότητες, όπως
είναι η ανάληψη πρωτοβουλιών, η τολμηρή στάση και η δημιουργικό-
τητα.
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι μισές χώρες έχουν ενσωματώσει
την επιχειρηματικότητα σε υποχρεωτικά μαθήματα, όπως είναι τα οικο-
νομικά και οι κοινωνικές επιστήμες. Σε 2 χώρες (Λιθουανία, Ρουμα-
νία) η επιχειρηματικότητα αποτελεί χωριστό υποχρεωτικό μάθημα, ενώ
4
χώρες (Λιθουανία, Ρουμανία, Λιχτενστάιν και Νορβηγία) προβλέ-
πουν τη διδασκαλία πρακτικών επιχειρηματικών δεξιοτήτων.
12
χώρες στηρίζουν πρωτοβουλίες που αφορούν την εκπαίδευση για
την επιχειρηματικότητα, όπως η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ της
εκπαίδευσης και των επιχειρήσεων, και η δημιουργία επιχειρήσεων μι-
κρής κλίμακας υπό τη διαχείριση
μαθητών. Ωστόσο, ειδική κατάρ-
τιση για το διδακτικό προσωπι-
κό στον τομέα αυτόν παρέχεται
μόνο στη φλαμανδική κοινότητα
του Βελγίου, τη Βουλγαρία και
την Ολλανδία. Μόνο το ένα τρί-
το των ευρωπαϊκών χωρών προ-
βλέπουν κεντρικές κατευθυντή-
ριες γραμμές και σχετικό διδα-
κτικό υλικό.
Σημειώνεται πως η ΕΕ προάγει
την επιχειρηματικότητα ως πα-
ράγοντα καθοριστικής σημασί-
ας για την ανταγωνιστικότητα. Η
ανάγκη να βελτιωθούν οι ικανό-
τητες των πολιτών ώστε να ανα-
λάβουν επιχειρηματικές πρωτο-
βουλίες τονίζεται σε τρεις από
τις κορυφαίες πρωτοβουλίες της στρατηγικής "Ευρώπη 2020": "Ένω-
ση καινοτομίας", "Νεολαία σε κίνηση" και "Ατζέντα για νέες δεξιότη-
τες και θέσεις εργασίας". Η ενίσχυση της καινοτομίας και της δημιουρ-
γικότητας, συμπεριλαμβανομένης της επιχειρηματικότητας, σε όλα τα
επίπεδα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης αποτελεί επίσης μακρο-
πρόθεσμο στόχο του στρατηγικού πλαισίου για την ευρωπαϊκή συνερ-
γασία "Εκπαίδευση και Kατάρτιση 2020".
Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή συγκρότησε ομάδα εργασίας σχετικά με
την εκπαίδευση για την επιχειρηματικότητα. Στην ομάδα αυτή συμμετέ-
χουν εμπειρογνώμονες από 24 χώρες και εκπρόσωποι επιχειρήσεων
και ενώσεων. Στόχος είναι να βοηθήσει τις προσπάθειες των κρατών
μελών να κάνουν πραγματικότητα την εκπαίδευση για την επιχειρημα-
τικότητα και να κατευθύνουν τις εργασίες της Επιτροπής για την προώ-
θηση της εκπαίδευσης στον τομέα αυτό. Η ομάδα εργασίας θα συντά-
ξει εγχειρίδιο πολιτικής για την εκπαίδευση σχετικά με την επιχειρημα-
τικότητα πριν από το τέλος του 2013.
info
Έκθεση της ΕΕ "Η σχολική εκπαίδευση για την επιχειρηματικό-
τητα στην Ευρώπη"
νη ξύλινη κατασκευή που παρέχει δυνατότη-
τα ψύξης ή θέρμανσης του περιεχομένου της
με το πάτημα ενός διακόπτη.
Σε δηλώσεις του ο Πρόεδρος του ΣΕΝ/JA
Greece Χρήστος Τσάγκος, υπογράμμισε:
"
Οι επιχειρηματικές ιδέες των μαθητών, οι
οποίοι δούλεψαν σκληρά και συστηματικά,
καθ' όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς,
απέπνεαν πρωτοτυπία, δημιουργικό ταλέντο
και φαντασία. Τα παιδιά κατάφεραν να μας
εντυπωσιάσουν για ακόμα μια φορά με την
εφευρετικότητά τους, την προσήλωσή τους
στον κοινό στόχο και αξίζουν πολλά συγ-
χαρητήρια".
Το Σωματείο "Επιχειρηματικότητα Νέων"/
Junior Achievement Greece είναι ένας μη
κερδοσκοπικός οργανισμός, που ιδρύθη-
κε τον Νοέμβριο του 2005, σε συνεργα-
σία με τον διεθνή - μη κερδοσκοπικού χα-
ρακτήρα - οργανισμό Junior Achievement
Worldwide. Αποτελείται από 85 μέλη προ-
ερχόμενα από τον επιχειρηματικό κόσμο και
αποσκοπεί στην υλοποίηση εκπαιδευτικών
προγραμμάτων στην δευτεροβάθμια εκπαί-
δευση που έχουν σχέση με την προώθη-
ση του επιχειρηματικού πνεύματος και στην
ανάπτυξη δεξιοτήτων, οι οποίες αποτελούν
τις πρώτες βάσεις για να βοηθηθούν οι νέοι
μας, να επιλέξουν με επιτυχία το επαγγελ-
ματικό τους μέλλον σε κάθε τομέα.
Σωματείο "Επιχειρηματικότητα Νέων"/
Junior Achievement Greece
info