Page 4 - Καινοτομία, Έρευνα & Τεχνολογία, τ. 96

2
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ | 06 - 08 /2014
Προωθώντας την Eπιχειρηματικότητα
Ολοκληρώθηκε η Στατιστική Έρευνα για την Καινοτομία στις ελληνικές
επιχειρήσεις για την τριετία 2010-2012, η οποία πραγματοποιήθηκε από
το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) σε συνεργασία με την Ελληνική Στα-
τιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της έρευνας απε-
στάλησαν ήδη στην Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία (Eurostat). Με την
αποστολή των στοιχείων επιτυγχάνεται η επαναφορά της Ελλάδας στον
χάρτη των ευρωπαϊκών Δεικτών για την Καινοτομία, μετά από 6ετη απου-
σία.
Σύμφωνα με την έρευνα, περισσότερες από το 50% των ελληνικών επιχει-
ρήσεων εμφανίζονται καινοτόμες σε τουλάχιστον έναν τύπο καινοτομίας,
με την πλειονότητα αυτών να είναι καινοτόμες στο μάρκετινγκ (36,79%)
και στην οργάνωση της επιχείρησης (30,24%). Ως προς τις δραστηριότη-
τες καινοτομίας, οι περισσότερες επιχειρήσεις προχωρούν στην αγορά
μηχανημάτων, εξοπλισμού, λογισμικού και κτηρίων (73,55%), ενώ σημα-
ντικό ποσοστό δραστηριοποιείται σε Έρευνα και Ανάπτυξη με στόχο την
ανάπτυξη καινοτομιών (34,08%).
Τα στατιστικά στοιχεία για την καινοτομία δημοσιεύονται σε διεθνείς με-
λέτες, όπως το Innovation Union Scoreboard, και αποτελούν συγκρίσιμο
μέσο αναφοράς για την καινοτομία στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης
και τη διαμόρφωση των μελλοντικών πολιτικών. Η "Έρευνα για την Καινο-
τομία – Community Innovation Survey" αποτελεί την επίσημη πανευρω-
παϊκή έρευνα για τη συλλογή στοιχείων για τις καινοτομίες και τις καινο-
τομικές δραστηριότητες των επιχειρήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ).
Διεξάγεται κάθε δύο χρόνια σε όλες τις χώρες-μέλη της ΕΕ μέσω ενιαίου
πρότυπου ερωτηματολογίου, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, τις
μεθοδολογικές οδηγίες του εγχειριδίου του Όσλο και τις κατευθύνσεις της
Eurostat, εξασφαλίζοντας υψηλή ποιότητα και συγκρισιμότητα στους δεί-
κτες των χωρών-μελών της ΕΕ.
Η έρευνα αφορά 15.000 ελληνικές επιχειρήσεις με 10 εργαζόμενους και
άνω, σε διάφορους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας και καταγρά-
φει στοιχεία για τις καινοτομίες, τις καινοτομικές δραστηριότητες, τις συ-
νεργασίες και τις στρατηγικές των επιχειρήσεων με στόχο την ανάπτυξη
καινοτομιών και την εισαγωγή νέων προϊόντων στην επιχείρηση και στην
αγορά.
Ως καινοτομία σε μία επιχείρηση ορίζεται η παραγωγή ενός νέου ή σημα-
ντικά βελτιωμένου προϊόντος (αγαθού ή υπηρεσίας), ή η εφαρμογή μίας
νέας ή σημαντικά βελτιωμένης διαδικασίας, ή οργανωσιακής μεθόδου ή
μεθόδου μάρκετινγκ. Με τον τρόπο αυτό η καινοτομία μίας επιχείρησης
μπορεί να αφορά σε έναν ή περισσότερους από τους εξής τέσσερεις τύ-
πους καινοτομίας: καινοτομία προϊόντος (αγαθού/υπηρεσίας), καινοτομία
διαδικασίας, καινοτομία οργάνωσης και καινοτομία μάρκετινγκ.
Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, περισσότερες από
το 50% των ελληνικών επιχειρήσεων εμφανίζονται καινοτόμες σε τουλάχι-
στον έναν από τους παραπάνω τύπους καινοτομίας. Η πλειονότητα αυτών
είναι καινοτόμες στο μάρκετινγκ (36,79%) και στην οργάνωση της επιχεί-
ρησης (30,24%). Ακολουθούν οι επιχειρήσεις με καινοτομία διαδικασίας
(25,58%)
και καινοτομία προϊόντος (19,51%).
Ως προς τις δραστηριότητες που πραγματοποιούν οι επιχειρήσεις για την
εισαγωγή καινοτομιών προϊόντος ή/και διαδικασίας, οι περισσότερες προ-
χωρούν στην αγορά μηχανημάτων, εξοπλισμού, λογισμικού και κτηρίων
(73,55%).
Σημαντικό ποσοστό των επιχειρήσεων δραστηριοποιείται σε
Έρευνα και Ανάπτυξη με στόχο την ανάπτυξη καινοτομιών (34,08%) ή/
και επιλέγει την απόκτηση εξωτερικής γνώσης από άλλες επιχειρήσεις/
οργανισμούς (33,75%), ενώ σε μικρότερο ποσοστό οι επιχειρήσεις ανα-
θέτουν σε τρίτους φορείς την Ε&Α (16,24%). Οι περισσότερες επιχειρήσεις
δραστηριοποιούνται και σε άλλες καινοτομικές δραστηριότητες (70,52%),
όπως ο σχεδιασμός των προϊόντων, οι ενέργειες προώθησης/εισαγωγής
καινοτομιών στην αγορά, η κατάρτιση του προσωπικού ως προς τις νέες
μεθόδους και τα προϊόντα που εισάγονται από τις επιχειρήσεις και άλλες
συναφείς δραστηριότητες.
Ο ρόλος του ΕΚΤ στην παραγωγή Δεικτών Καινοτομίας
Η παραγωγή των επίσημων στατιστικών στοιχείων για την Έρευνα & Ανά-
πτυξη και την Καινοτομία στην Ελλάδα υλοποιείται από το Εθνικό Κέντρο
Τεκμηρίωσης, μετά από σχετική ανάθεση της Γενικής Γραμματείας Έρευ-
νας και Τεχνολογίας και σε συνεργασία με την ΕΛΣΤΑΤ. Η ανάλυση των
στοιχείων και η εξαγωγή των σχετικών δεικτών δημοσιεύονται σε έντυπες
Το ΕΚΤ πραγματοποίησε τη διεξαγωγή της Έρευνας για την Καινοτομία, σε
συνεργασία με την EΛΣΤΑΤ, με την οποία υπεγράφη Μνημόνιο Συνεργασί-
ας με αντικείμενο τη διεξαγωγή των ερευνών για την Καινοτομία και την
Έρευνα & Ανάπτυξη στις επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο της συνεργασίας αυτής
αξιοποιήθηκαν από το ΕΚΤ περίπου 200 ιδιώτες-συνεργάτες της ΕΛΣΤΑΤ
σε όλη την επικράτεια και δημιουργήθηκε ένα δίκτυο επικοινωνίας του
ΕΚΤ τόσο με τους συνεργάτες όσο και με τις περιφερειακές υπηρεσίες της
ΕΛΣΤΑΤ για τη διασφάλιση της ποιότητας της συλλογής.
Η συλλογή των στοιχείων έγινε με ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια, εξειδι-
κευμένα για κάθε επιχείρηση. Το ΕΚΤ ανέπτυξε ένα ειδικά διαμορφωμένο
ηλεκτρονικό περιβάλλον διασφαλίζοντας την παρακολούθηση της πορεί-
ας της έρευνας σε πραγματικό χρόνο και τον έλεγχο ποιότητας των συλ-
Ολοκληρώθηκε η στατιστική
έρευνα για την καινοτομία
στις ελληνικές επιχειρήσεις
την περίοδο 2010-2012