Page 10 - Kainotomia_Project_el_t70

Basic HTML Version

Στην κορυφή των ενδιαφερόντων των νέων Ευρωπαίων βρίσκε-
ται η επιστήμη, σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου που
καταγράφει θετική στάση των νέων ηλικίας 15-25 ετών σε θέμα-
τα επιστήμης και τεχνολογίας. Το 82% των ερωτηθέντων απαντά
πως η επιστημονική και τεχνολογική πρόοδος επιφέρει οφέλη,
ενώ περισσότεροι από τους μισούς πιστεύουν ότι θα βοηθήσει
στην εξάλειψη της φτώχειας και της πείνας και 49% πιστεύουν ότι
θα δημιουργήσει περισσότερες θέσεις εργασίας.
Εννέα στους δέκα νέους Ευρωπαίους δήλωσαν ότι ενδιαφέρο-
νται κυρίως για ειδήσεις σχετικές με τον πολιτισμό και την ψυχα-
γωγία, ωστόσο τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι ενδια-
φέρονται και για νέα επιστήμης και τεχνολογίας, ποσοστό ίδιο με
αυτούς που δήλωσαν ενδιαφέρον για τον αθλητισμό. Οι άνδρες
ενδιαφέρονται περισσότερο για την επιστήμη από τις γυναίκες
(ποσοστό 75%, έναντι 59%).
Παρόλα αυτά, η έρευνα εντόπισε και μια αντίφαση: ενώ οι περισ-
σότεροι νέοι αντιμετωπίζουν θετικά την επιστήμη, λίγοι από αυτούς
σκέφτονται να σπουδάσουν κάποιο σχετικό αντικείμενο. Επιπλέ-
ον, το 69% των ερωτηθέντων βρίσκει ότι τα επιστημονικά μαθή-
ματα στο σχολείο δεν είναι αρκετά ελκυστικά. Οι ερωτηθέντες
που προέρχονται από τα νέα κράτη μέλη, ωστόσο, φάνηκαν κάπως
Nέοι της Ευρώπης:
ενθουσιάζονται για την επιστήμη,
διστάζουν για σχετική καριέρα
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Ι
01-02 / 2009
8
αξιοποιώντας
την
έρευνα
i
Young people and science - H έρευνα του Ευρωβαρόμετρου
πιο θετικοί απέναντι στο ενδεχόμενο σπουδών σε κάποιο επι-
στημονικό αντικείμενο.
Τέλος, θετικό είναι το γεγονός ότι οι νέοι Ευρωπαίοι είναι ευαι-
σθητοποιημένοι σχετικά με την ευρωπαϊκή διάσταση της έρευ-
νας: συμφωνούν απολύτως ότι χρειάζεται να υπάρξει καλύτερος
συντονισμός μεταξύ των κρατών μελών σε αυτόν τον τομέα (92%)
και ότι τόσο η ΕΕ όσο και οι εθνικές κυβερνήσεις θα πρέπει να
δαπανήσουν μεγαλύτερα ποσά για την έρευνα (83% και 70%
αντίστοιχα).
Η έρευνα διενεργήθηκε από τις 9 έως τις 13 Σεπτεμβρίου 2008,
σε δείγμα 25.000 νέων, ηλικίας 15-25 ετών, από τα 27 κράτη
μέλη της ΕΕ. Οι περισσότερες συνεντεύξεις (περίπου 1.000 σε
κάθε χώρα) έγιναν μέσω τηλεφώνου, ενώ ορισμένες έγιναν πρό-
σωπο με πρόσωπο, σε χώρες με σχετικά χαμηλή κάλυψη στα-
θερού τηλεφωνικού δικτύου.
Ο καθηγητής Πάνος Α. Λιγομενίδης
νέος Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών
Ο καθηγητής Πάνος Α. Λιγομενίδης είναι ο
νέος εκλεγμένος Πρόεδρος της Ακαδημίας
Αθηνών για το 2009. Η εγκατάστασή του
πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια δημό-
σιας συνεδρίασης της Ακαδημίας στις 15
Ιανουαρίου. Ο νέος Πρόεδρος της Ακαδη-
μίας είναι Ομότιμος Καθηγητής του Πανε-
πιστημίου της Πολιτείας Maryland των ΗΠΑ
και Τακτικό Μέλος της Ακαδημίας Αθηνών
από το 1993. Διευθύνει το Γραφείο Ερευ-
νών της Επιστήμης της Πληροφορικής &
Ηλεκτρονικής της Ακαδημίας Αθηνών, ενώ
είναι Πρόεδρος του Κέντρου της Ελληνικής
Γλώσσας (Υπ. Παιδείας) και της Εταιρείας
της Ελληνικής Γλωσσικής Κληρονομιάς.
Ο Π. Λιγομενίδης εργάστηκε στις ΗΠΑ ως
ερευνητής της Εταιρείας IBM και ως Καθη-
γητής των Πανεπιστημίων Stanford, UCLA,
Maryland, και του Πολυτεχνείου της Μαδρί-
της, Ισπανίας. Ήταν Αντιπρόεδρος (Ερευνών)
της Caelum Research Corporation, Τεχνι-
κός Σύμβουλος πολλών Εταιρειών και Δημό-
σιων Οργανισμών. Έχει διακριθεί με πλη-
θώρα τιμητικών διακρίσεων, όπως Distinguished
Professor of Electrical Engineering, Outstanding
Educator of America, και Ford Foundation
Fellow. Έχει αξιόλογο ερευνητικό και πολυ-
πληθές δημοσιευμένο επιστημονικό έργο.
Κατά τη συνεδρίαση της Ακαδημίας, ο καθ.
Π. Λιγομενίδης έδωσε ομιλία με θέμα:
"Εγκλειδωμένες κοινωνίες: Με τα μάτια της
επιστήμης της πληροφορικής". Στην ομιλία
του, μέσα από τη μελέτη της εξελικτικής δια-
δικασίας της φύσης και της παρατήρησης
των πληθυσμιακών ομαδοποιήσεων, ο καθη-
γητής μίλησε μεταξύ άλλων για τον "υπε-
ρόπτη τεχνολογικό άνθρωπο της εποχής
μας, φορτωμένο με ένα αναπόφευκτο βαθ-
μό νεύρωσης, παράνοιας, και ψυχωτικού
φανατισμού", το βασικό πρόβλημα του
οποίου "εντοπίζεται στις επιλογές του που
καθορίζουν την κατεύθυνση της 'εκούσιας
εξελικτικής πορείας μιας προοδευτικά ολο-
κληρωμένης και εγκλειδωμένης κοινωνίας'".
Αναφερόμενος στο θέμα της παιδείας, τόνι-
σε "τον υπεύθυνο μορφοποιό ρόλο της 'Δυ-
νητικής Παιδείας του Γίγνεσθαι' στην ελαχι-
στοποίηση των προβλημάτων και στην
εποικοδομητική χρησιμοποίηση της Τεχνο-
λογίας της Πληροφορικής. Κυρίως λόγω
της μη-προσαρμογής της Παιδείας στις απαι-
τήσεις της σύγχρονης ανοιχτής κοινωνίας με
την εκρηκτική πληροφόρηση, δεν γίνεται
σωστή εφαρμογή της ταχέως αναπτυσσό-
μενης Τεχνολογίας της Πληροφορικής για
την αποτελεσματική εκπαίδευση ατόμων
που να είναι ικανά να μετουσιώνουν την
πληροφορία σε δυνητική Γνώση. Όμως κάτι
τέτοιο είναι εφικτό. Εξαρτάται από εμάς. Είναι
ευθύνη όλων μας".
Τέλος, στο πλαίσιο της ομιλίας του ο κ. Λιγο-
μενίδης αναφέρθηκε και στο νέο ηλεκτρο-
νικό κόμβο (www.infoacademy.gr) που προ-
στίθεται στον δικτυακό τόπο του Γραφείου
Ερευνών που διευθύνει στην Ακαδημία Αθη-
νών, ο οποίος αποτελεί πρωτοτυπία για τα
ελληνικά δεδομένα, καθώς αφορά τη διά-
δοση της επιστημονικής γνώσης και την ενη-
μέρωση για την προληπτική διάγνωση του
καρκίνου του μαστού.
i
Ακαδημία Αθηνών
Γραφείο Ερευνών της Επιστήμης της
Πληροφορικής & Ηλεκτρονικής