Διαβούλευση για έναν πρωτότυπο διαγωνισμό ιδεών ξεκίνησε
στον δικτυακό τόπο b.ook.gr (http://b.ook.gr). Στόχος του δια-
γωνισμού είναι να κατατεθούν εμπνευσμένες ιδέες και προτάσεις
για τη δημιουργία ενός πρότυπου ψηφιακού αναγνώστη βιβλίων
(e-book reader), καθώς και του περιβάλλοντος υποστήριξής του,
που θα απευθύνεται σε μαθητές, φοιτητές και εκπαιδευτικούς
προκειμένου να ενισχυθεί ο χώρος της εκπαίδευσης και να βελ-
τιωθεί η εκπαιδευτική διαδικασία μέσω των Νέων Τεχνολογιών.
Η διεισδυτικότητα των νέων τεχνολογιών στην καθημερινότητα
των νέων είναι όχι μόνο εντυπωσιακή, συγκριτικά με άλλες ηλι-
κιακές κατηγορίες, αλλά και διαρκώς αυξανόμενη. Οι νέοι χρη-
σιμοποιούν όλο και περισσότερο τις πολλαπλές δυνατότητες που
παρέχει η τεχνολογία για επικοινωνία, ψυχαγωγία, ενημέρωση
και αλληλεπίδραση. Σε αυτή την εποχή της κοινωνίας της πλη-
ροφορίας, όπου το "παραδοσιακό" βιβλίο είναι κάθε άλλο παρά
η μοναδική πηγή γνώσης, η προσπάθεια για δημιουργική ενσω-
μάτωση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και εργαλείων
στην ελληνική εκπαίδευση κρίνεται απαραίτητη.
Η ενίσχυση αυτής ακριβώς της προσπάθειας εκσυγχρονισμού
του εκπαιδευτικού συστήματος είναι και ο απώτερος στόχος του
Ανοιχτού Διαγωνισμού Ιδεών Ψηφιακού Αναγνώστη Βιβλίων (e-
book reader), ο οποίος είναι μια πρωτοβουλία του Πανεπιστη-
μίου Πατρών και της Εταιρείας Ελεύθερου Λογισμικού / Λογι-
σμικού Ανοικτού Κώδικα (EEΛ/ΛΑΚ) και τελεί υπό την αιγίδα της
Ειδικής Γραμματείας Ψηφιακού Σχεδιασμού. Το τελικό κείμενο
της Προκήρυξης του Διαγωνισμού θα προκύψει από τη διαδι-
κτυακή διαδικασία Διαβούλευσης, στην οποία καλούνται όλοι
οι ενδιαφερόμενοι να συμμετάσχουν καταθέτοντας τα δικά τους
σχόλια και προτάσεις μέχρι τις 4 Οκτωβρίου 2009.
Πέραν της συσκευής, βασικός στόχος του διαγωνισμού είναι η
δημιουργία του "οικοσυστήματος" υποστήριξης του, εστιασμέ-
νου στις ανάγκες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Για
την επίτευξη των στόχων του διαγωνισμού, είναι απαραίτητη η
αντιμετώπιση του ζητήματος με σφαιρικό/διεπιστημονικό τρόπο
που θα "γεννήσει" προτάσεις για τη συσκευή (υλικό, λογισμι-
κό, user interface, διασύνδεση, δικτύωση, κ.λπ.), το διαδικτυα-
κό περιβάλλον χρήσης των συσκευών και διανομής περιεχομέ-
νου από διδασκόμενους και διδάσκοντες, καθώς και τους τρόπους
με τους οποίους θα ενσωματωθεί το e-reader στο ελληνικό εκπαι-
δευτικό σύστημα.
Ο διαγωνισμός στηρίζει το μοντέλο της ανοικτής καινοτομίας που
συνδυάζει τη δυναμική συμμετοχή παραγωγικών δυνάμεων και
προάγει τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα. Έτσι, επιτρέ-
πεται η συνεργασία μεταξύ των συμμετεχόντων. Δικαίωμα συμ-
μετοχής έχουν φυσικά και νομικά πρόσωπα, χωρίς κανέναν περιο-
ρισμό. Λόγω της σφαιρικής/διεπιστημονικής θεώρησης του
θέματος, ενθαρρύνεται η συμμετοχή διαφόρων επιστημόνων και
ειδικών σε ομάδες συνεργασίας. Μηχανικοί, παιδαγωγοί, προ-
γραμματιστές, σχεδιαστές και ειδικοί σε ζητήματα εκδόσεων μπο-
ρούν να συγκροτήσουν ομάδες εργασίας, με τη σύνθεση που
θεωρούν ότι θα αποδώσει την καλύτερη δυνατή πρόταση.
Αποτέλεσμα του Διαγωνισμού θα είναι η βράβευση τριών προ-
τάσεων με χρηματικά βραβεία 15.000, 10.000 και 5.000 ευρώ
αντίστοιχα. Η πρόταση που θα πάρει το πρώτο βραβείο θα λάβει
επιπλέον χρηματοδότηση προκειμένου να δημιουργήσει ένα λει-
τουργικό πρωτότυπο της συσκευής και του διαδικτυακού πλαι-
σίου υποστήριξης λειτουργίας της. Τα κριτήρια σύμφωνα με τα
οποία θα αξιολογηθούν οι προτάσεις από την εννιαμελή επι-
τροπή αξιολόγησης είναι η ευστοχία, η διεπιστημονική προσέγ-
γιση και ο καινοτόμος χαρακτήρας της ιδέας.
Διαγωνισμός
Ψηφιακού Αναγνώστη Βιβλίων
i
b.ook.gr
Πανεπιστήμιο Πατρών
ΕΕΛ/ΛΑΚ
05-06 / 2009
Ι
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
1 7
καινοτομώντας
ψηφιακά
Επισκεφθείτε την Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Επιστήμης & Τεχνολογίας
•
22.000 ηλεκτρονικά περιοδικά
•
3.000 ηλεκτρονικά βιβλία
•
100 ηλεκτρονικά λεξικά και εγκυκλοπαίδειες
•
82 διεθνείς και ελληνικές βάσεις δεδομένων
Ψηφιοποιημένες ελληνικές συλλογές
•
Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών
•
Συλλογικός κατάλογος περιοδικών των ελληνικών Ε&Τ βιβλιοθηκών