10
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ | 03- 05/2013
Αξιοποιώντας την Έρευνα
Ένα νέο ευρωπαΪκό έργο, με το όνομα
COMPASS4D, ξεκίνησε πρόσφατα με στόχο την
ανάδειξη των πλεονεκτημάτων από την εφαρ-
μογή συνεργατικών συστημάτων κινητικότη-
τας, δηλαδή συστημάτων που συνδυάζουν
αισθητήρες επί του οχήματος, αλλά και επί της
οδού για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και
της ενεργειακής αποδοτικότητας, με παράλ-
ληλη μείωση των επιπέδων συμφόρησης στις
οδικές μεταφορές.
Στο έργο συμμετέχουν, από ελληνικής πλευ-
ράς, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και
Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου
Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ
- ΙΜΕΤ), σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κε-
ντρικής Μακεδονίας, τις εταιρίες Infotrip και
Eurotaxi καθώς και το Ερευνητικό Πανεπιστημι-
ακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και
Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου
Πολυτεχνείου (ΕΜΠ).
Το έργο συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ και ο
συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 5
εκατ. ευρώ, τα οποία θα διατεθούν αποκλειστι-
κά για τη βελτίωση των μετακινήσεων και την
οδική ασφάλεια. Η κοινοπραξία περιλαμβάνει
συνολικά 31 εταίρους από 10 χώρες και συντο-
νίζεται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ευφυών
Συστημάτων Μεταφορών ERTICO - ITS Europe
(www.ertico.com). Οι πιλοτικές εφαρμογές θα
περιλαμβάνουν συνολικά 574 χρήστες και 334
οχήματα σε 7 ευρωπαϊκές πόλεις (Θεσσαλονί-
κη, Μπορντώ, Κοπεγχάγη, Αϊντχόβεν-Χέλμοντ,
Νιουκάστλ, Βερόνα και Βίγκο) και θα διαρκέ-
σουν για ένα έτος.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του
ΕΚΕΤΑ, η υπογραφή του συμβολαίου συνεπά-
γεται την επένδυση 670.650 ευρώ στη Θεσσα-
λονίκη, όπου οι υπηρεσίες του COMPASS4D θα
παρέχονται κατά μήκος της οδού Τσιμισκή, κα-
θώς και σε άλλους επτά σημαντικούς κόμβους
του οδικού δικτύου της πόλης, με τη συμμε-
τοχή 35 οχημάτων ταξί και 7 Ι.Χ. οχημάτων. Το
έργο ξεκίνησε την 1η Ιανουαρίου 2013 και θα
διαρκέσει 3 χρόνια.
Οι χρήστες των υπηρεσιών του Compass4D
είναι οδηγοί λεωφορείων, φορτηγών, ταξί,
ΙΧ οχημάτων και οχημάτων άμεσου δράσης.
Για όλους τους χρήστες υπάρχει η ανάγκη για
ασφαλέστερη, περισσότερο άνετη και ενεργει-
ακά αποδοτικότερη οδήγηση. Την ανάγκη αυτή
θα καλύψουν οι υπηρεσίες που θα παρέχονται
στους χρήστες του Compass4D.
Ένα από τα συνεργατικά Ευφυή ΣυστήματαΜε-
ταφορών που θα προωθηθούν μέσω του έργου
Compass4D είναι και η Υπηρεσία της Ενεργεια-
κά Αποδοτικής Διασταύρωσης (Energy Efficient
Intersection Service - EEIS), η οποία θα υποστη-
ρίζει τους οδηγούς παρέχοντάς τους οπτικές
και ακουστικές πληροφορίες εντός του οχήμα-
τός τους, όταν θα προσεγγίζουν συγκεκριμένες
διασταυρώσεις.
Το έργο COMPASS4D θα υλοποιηθεί με τη στε-
νή συνεργασία τόσο των αρχών τοπικής αυ-
τοδιοίκησης όσο φορέων διαχείρισης οδικών
δικτύων, οι οποίοι κατέχουν έναν σημαντικό
ρόλο στο έργο ως οι αρμόδιοι φορείς που δι-
αθέτουν πρωτογενή κυκλοφοριακά στοιχεία
πραγματικού χρόνου, τα οποία θα παρέχονται
μέσω των υπηρεσιών του έργου από την υπο-
δομή προς τα οχήματα.
Επίσης, στο πλαίσιο του έργου θα δημιουρ-
γηθούν επιχειρηματικά μοντέλα και σχέδια
αξιοποίησης των τελικών αποτελεσμάτων του
έργου, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχεια και η
βιωσιμότητα των υπηρεσιών. Τέλος, περιλαμ-
βάνονται δράσεις προτυποποίησης για την
εφαρμογή των υπηρεσιών καθώς και διεθνείς
συνεργασίες με αρμόδιους φορείς από τις Ηνω-
μένες Πολιτείες και την Ιαπωνία.
COMPASS4D:
Νέο ευρωπαϊκό έργο για τη βελτίωση
των μετακινήσεων και την οδική ασφάλεια
Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της έκθεσης "She Figures" ("Στοι-
χεία για τις γυναίκες") που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η εκ-
προσώπηση των γυναικών στους επιστημονικούς κλάδους και στις
σταδιοδρομίες με επιστημονικό αντικείμενο εξακολουθεί να είναι
ανεπαρκής. Παρόλο που η αναλογία των γυναικών που ασχολούνται
με την έρευνα στην Ευρώπη έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, οι γυ-
ναίκες αντιπροσωπεύουν μόνο το 33% των ερευνητών στην Ευρώπη,
το 20% των τακτικών καθηγητών πανεπιστημίου και το 15,5 % των
επικεφαλής ιδρυμάτων ανώτερης εκπαίδευσης.
Το 2010 η αναλογία των γυναικών σπουδαστών (55%) και πτυχιούχων
(59%) υπερέβη τα αντίστοιχα ποσοστά των ανδρών, αλλά ο αριθμός
των ανδρών ήταν μεγαλύτερος αναφορικά με τους διδακτορικούς
φοιτητές και τους κατόχους διδακτορικού τίτλου (49% και 46% αντι-
στοίχως για τις γυναίκες). Επιπλέον, στα υψηλότερα κλιμάκια της πα-
νεπιστημιακής σταδιοδρομίας, οι γυναίκες αντιπροσώπευαν το 44%
των διδακτόρων ερευνητών στην πρώτη βαθμίδα, αλλά μόνο το 20%
των ερευνητών στην αντίστοιχη ανώτατη βαθμίδα. Η ελλιπής εκπρο-
σώπηση των γυναικών είναι ακόμα πιο προφανής σε τομείς όπως οι
θετικές επιστήμες και η μηχανική.
Με βάση την πρόσφατη έκθεση, οι γυναίκες αποτελούν περίπου το
40% του συνόλου των ερευνητών στον τομέα της ανώτερης εκπαί-
δευσης, το 40% στον τομέα της δημόσιας διοίκησης και το 19% στον
τομέα των επιχειρήσεων. Ο ρυθμός αύξησης των ποσοστών των γυ-
ναικών σε αυτούς τους τομείς παρουσιάζει βελτίωση σε σύγκριση με
τους άνδρες ομολόγους τους (+5,1% ετησίως για τις γυναίκες έναντι
+3,3% για τους άνδρες κατά την περίοδο 2002-2009), οι γυναίκες
ερευνήτριες, όμως, εξακολουθούν να συναντούν εμπόδια στην προ-
σπάθειά τους να αναλάβουν διευθυντικές θέσεις. Αυτό το συμπέρα-
σμα ενισχύεται και από τα στατιστικά δεδομένα που μαρτυρούν ότι
σε κάθε δύο άνδρες αντιστοιχεί μόνο μία γυναίκα στα επιστημονικά
Οι γυναίκες
εξακολουθούν να μην εκπροσωπούνται
επαρκώς
στον τομέα της έρευνας στην ΕΕ
info
ΕΚΕΤΑ
COMPASS4D