Καινοτομία, Έρευνα & Τεχνολογία, τ. 30 - page 6

K A I N D T D M IA
Πιστεύετε ότι με το 6° Πρόγραμμα
Πλαίσιο για την
έρευνα και τα νέα μέσα υλοποίησης
του, τα Ολο­
κληρωμένα
Έργα και τα Δίκτυα
Αριστείας,
da
μπορέσει
η Ευρώπη να καταστεί
περισσότερο
ανταγωνιστική
τα επόμενα χρόνια; Σε αυτό το πε­
ριβάλλον,
ποιος da είναι ο ρόλος των εθνικών πο­
λιτικών για την έρευνα;
Οι εξελίξεις πιστεύω ότι 8α είναι θετικές, αλλά αυτό δημι­
ουργεί μεγαλύτερες ευθύνες στις τοπικές κοινωνίες, στις
περιφέρειες, στα κράτη, που 8α πρέπει να αναπτύξουν τις
δικές τους ολοκληρωμένες πολιτικές. Κι αυτό, γιατί με το
6° Πρόγραμμα Πλαίσιο (6° ΠΠ) αυξάνονται οι υποχρεώ­
σεις του κάθε κράτους - μέλους.
Εάν πραγματικά αυξηθούν οι δαπάνες και το επίπεδο της
έρευνας στις χώρες της Ευρώπης, σε συνδυασμό με τις
χρηματοδοτικές ευκαιρίες που προ­
σφέρει το 6° ΠΠ, οι εξελίξεις 8α
έχουν γρήγορους και θετικούς ρυθ­
μούς, ώστε να βελτιωθεί η ανταγω­
νιστική θέση της Ευρώπης σε διε­
θνές επίπεδο. Σε αντίθετη περίπτω­
ση, όμως, θα δημιουργηθούν προ­
βλήματα και αντιθέσεις, διότι δεν
θα μπορέσουν όλοι να ακολουθή­
σουν αυτή την εξέλιξη. Απαιτείται,
συνεπώς, εθνική και περιφερειακή
τόνωση της έρευνας και διαρκής εγρήγορση.
Υπάρχει μια μετάβαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ένα
υψηλότερο επίπεδο, στη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Χώ­
ρου Έρευνας και Καινοτομίας. Από την άλλη μεριά, όμως,
μειώνεται ο ρόλος της παρέμβασης που είχε η Ευρωπαϊκή
Επιτροπή για την ενίσχυση των τοπικών ερευνητικών υποδο­
μών. Τα εθνικά και περιφερειακά προγράμματα, λοιπόν, εί­
ναι πλέον υπόθεση των κρατών, που αποκτά μεγαλύτερη
σημασία.
Αν δεν υπάρχει η εθνική υποστήριξη, τότε τα κράτη και οι περι­
φέρειες δεν 8α μπορούν να συμμετέχουν ισότιμα σε ευρωπαϊ­
κό επίπεδο. Οι συνολικοί βέβαια δείκτες, ο μέσος όρος, 8α
ανεβαίνουν, θ α υπάρχει όμως απόκλιση σε εθνικό επίπεδο. Το
6° ΠΠ θα πηγαίνει καλά.Τι θα γίνει όμως σε εθνικό και περιφε­
ρειακό επίπεδο;
Η θεώρηση ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπ ή χρηματοδοτεί κατά
ένα ποσοστό την έρευνα σε εθνικό επίπεδο υπάρχει μέχρι
σήμερα και στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η Επιτροπ ή αντιμετωπίζεται ακόμα και από τις μεγαλύτε­
ρες χώρες της Ένωσης ως χρηματοδότης. Αυτή η προσέγ-
"Η πληροφορία
είναι
αυτή, που καθιστά
αξιο­
ποιήσιμες
τις
δεξιότη­
τες, τις οποίες έχει κάθε
άνθρωπος."
γιση όμως αλλάζει με το 6° Π Π και τα νέα μέσα υλοποίη­
σης του. Η ευρωπαϊκή πολιτική για την ανάπτυξη της έρευ­
νας, οδεύει πια στο επόμενο στάδιο.
Είναι γεγονός ότι οι ελληνικοί
φορείς
(πανεπιστή­
μια, ερευνητικά
κέντρα και επιχειρήσεις)
έχουν
μια πολύ καλή παρουσία
στα ευρωπαϊκά
ανταγω­
νιστικά
προγράμματα,
ειδικά
στο 1ST και
στο
eContent,
που αφορούν
τις τεχνολογίες
πληρο­
φορικής και επικοινωνιών και το ψηφιακό
περιε­
χόμενο.
Νομίζετε
ότι μπορούν
να
συνεχιστούν
αυτές οι επιδόσεις
και στο 6° Πρόγραμμα
Πλαί­
σιο για την
έρευνα;
Όπως φαίνεται από τα μέχρι σήμερα στοιχεία, στα ερευ­
νητικά προγράμματα σε διεθνές ανταγωνιστικό επίπεδο
οι Έλληνες μπορούν να συμμετέ­
χουν ισότιμα. Το ερώτημα είναι αν
θα διατηρηθούν αυτές οι καλές επι­
δόσεις.
Οι συνθήκες που οδήγησαν σε αυτή
την κατάσταση ήταν διαφορετικές,
και σήμερα το περιβάλλον αυτό αλ­
λάζει. Κατά τη μετάβαση από το ένα
περιβάλλον στο άλλο, τι γίνεται από
πλευράς πολιτείας και από πλευράς
ελληνικών επιχειρήσεων για να προ­
σαρμοστούν σε αυτό; Είναι ένα ερώτημα που μένει να απα­
ντηθεί. Στο 5° Πρόγραμμα Πλαίσιο, όλοι προσαρμόστηκαν
σε μια κατάσταση η οποία οδήγησε σε καλά αποτελέσμα­
τα. Η προσαρμογή στο
ó
c
ΠΠ παραμένει ζητούμενο.
Για να κάνει κάποιος έρευνα, 8α πρέπει να έχει
πρόσβαση
σε επιστημονικό,
και όχι μόνο,
περιε­
χόμενο.
Πόσο σημαντική
είναι τελικά η
ελεύθε­
ρη διακίνηση
της πληροφορίας;
Νομίζετε
ότι
υπάρχει ο κίνδυνος
ενός πληροφοριακού
αναλ­
φαβητισμού;
Κατ' αρχάς θα πρέπει να πούμε ότι η πληροφορία είναι αυ­
τή, που καθιστά αξιοποιήσιμες τις δεξιότητες, τις οποίες
έχει κάθε άνθρωπος - επαγγελματίας, επιστήμονας,
ερευνητής - σε σχέση με τους άλλους. Ικανή και αναγκαία
συνθήκη, λοιπόν, για την αξιοποίηση των όποιων δεξιοτή­
των έχει ο καθένας, πέρα από την εκπαίδευση και την κα­
τάρτιση του, είναι η πληροφοριακή του επάρκεια. Μια σχε­
τική πληροφοριακή πενία καθιστά, αυτόματα, αδύνατη την
Ν Α
ΤΒΙ>ΕΚ(Ε3ΛΕ3Ρ-»Α
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...36
Powered by FlippingBook