K A I N D T D M IA
Πιστεύετε ότι με το 6° Πρόγραμμα
Πλαίσιο για την
έρευνα και τα νέα μέσα υλοποίησης
του, τα Ολο
κληρωμένα
Έργα και τα Δίκτυα
Αριστείας,
da
μπορέσει
η Ευρώπη να καταστεί
περισσότερο
ανταγωνιστική
τα επόμενα χρόνια; Σε αυτό το πε
ριβάλλον,
ποιος da είναι ο ρόλος των εθνικών πο
λιτικών για την έρευνα;
Οι εξελίξεις πιστεύω ότι 8α είναι θετικές, αλλά αυτό δημι
ουργεί μεγαλύτερες ευθύνες στις τοπικές κοινωνίες, στις
περιφέρειες, στα κράτη, που 8α πρέπει να αναπτύξουν τις
δικές τους ολοκληρωμένες πολιτικές. Κι αυτό, γιατί με το
6° Πρόγραμμα Πλαίσιο (6° ΠΠ) αυξάνονται οι υποχρεώ
σεις του κάθε κράτους - μέλους.
Εάν πραγματικά αυξηθούν οι δαπάνες και το επίπεδο της
έρευνας στις χώρες της Ευρώπης, σε συνδυασμό με τις
χρηματοδοτικές ευκαιρίες που προ
σφέρει το 6° ΠΠ, οι εξελίξεις 8α
έχουν γρήγορους και θετικούς ρυθ
μούς, ώστε να βελτιωθεί η ανταγω
νιστική θέση της Ευρώπης σε διε
θνές επίπεδο. Σε αντίθετη περίπτω
ση, όμως, θα δημιουργηθούν προ
βλήματα και αντιθέσεις, διότι δεν
θα μπορέσουν όλοι να ακολουθή
σουν αυτή την εξέλιξη. Απαιτείται,
συνεπώς, εθνική και περιφερειακή
τόνωση της έρευνας και διαρκής εγρήγορση.
Υπάρχει μια μετάβαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ένα
υψηλότερο επίπεδο, στη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Χώ
ρου Έρευνας και Καινοτομίας. Από την άλλη μεριά, όμως,
μειώνεται ο ρόλος της παρέμβασης που είχε η Ευρωπαϊκή
Επιτροπή για την ενίσχυση των τοπικών ερευνητικών υποδο
μών. Τα εθνικά και περιφερειακά προγράμματα, λοιπόν, εί
ναι πλέον υπόθεση των κρατών, που αποκτά μεγαλύτερη
σημασία.
Αν δεν υπάρχει η εθνική υποστήριξη, τότε τα κράτη και οι περι
φέρειες δεν 8α μπορούν να συμμετέχουν ισότιμα σε ευρωπαϊ
κό επίπεδο. Οι συνολικοί βέβαια δείκτες, ο μέσος όρος, 8α
ανεβαίνουν, θ α υπάρχει όμως απόκλιση σε εθνικό επίπεδο. Το
6° ΠΠ θα πηγαίνει καλά.Τι θα γίνει όμως σε εθνικό και περιφε
ρειακό επίπεδο;
Η θεώρηση ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπ ή χρηματοδοτεί κατά
ένα ποσοστό την έρευνα σε εθνικό επίπεδο υπάρχει μέχρι
σήμερα και στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η Επιτροπ ή αντιμετωπίζεται ακόμα και από τις μεγαλύτε
ρες χώρες της Ένωσης ως χρηματοδότης. Αυτή η προσέγ-
"Η πληροφορία
είναι
αυτή, που καθιστά
αξιο
ποιήσιμες
τις
δεξιότη
τες, τις οποίες έχει κάθε
άνθρωπος."
γιση όμως αλλάζει με το 6° Π Π και τα νέα μέσα υλοποίη
σης του. Η ευρωπαϊκή πολιτική για την ανάπτυξη της έρευ
νας, οδεύει πια στο επόμενο στάδιο.
Είναι γεγονός ότι οι ελληνικοί
φορείς
(πανεπιστή
μια, ερευνητικά
κέντρα και επιχειρήσεις)
έχουν
μια πολύ καλή παρουσία
στα ευρωπαϊκά
ανταγω
νιστικά
προγράμματα,
ειδικά
στο 1ST και
στο
eContent,
που αφορούν
τις τεχνολογίες
πληρο
φορικής και επικοινωνιών και το ψηφιακό
περιε
χόμενο.
Νομίζετε
ότι μπορούν
να
συνεχιστούν
αυτές οι επιδόσεις
και στο 6° Πρόγραμμα
Πλαί
σιο για την
έρευνα;
Όπως φαίνεται από τα μέχρι σήμερα στοιχεία, στα ερευ
νητικά προγράμματα σε διεθνές ανταγωνιστικό επίπεδο
οι Έλληνες μπορούν να συμμετέ
χουν ισότιμα. Το ερώτημα είναι αν
θα διατηρηθούν αυτές οι καλές επι
δόσεις.
Οι συνθήκες που οδήγησαν σε αυτή
την κατάσταση ήταν διαφορετικές,
και σήμερα το περιβάλλον αυτό αλ
λάζει. Κατά τη μετάβαση από το ένα
περιβάλλον στο άλλο, τι γίνεται από
πλευράς πολιτείας και από πλευράς
ελληνικών επιχειρήσεων για να προ
σαρμοστούν σε αυτό; Είναι ένα ερώτημα που μένει να απα
ντηθεί. Στο 5° Πρόγραμμα Πλαίσιο, όλοι προσαρμόστηκαν
σε μια κατάσταση η οποία οδήγησε σε καλά αποτελέσμα
τα. Η προσαρμογή στο
ó
c
ΠΠ παραμένει ζητούμενο.
Για να κάνει κάποιος έρευνα, 8α πρέπει να έχει
πρόσβαση
σε επιστημονικό,
και όχι μόνο,
περιε
χόμενο.
Πόσο σημαντική
είναι τελικά η
ελεύθε
ρη διακίνηση
της πληροφορίας;
Νομίζετε
ότι
υπάρχει ο κίνδυνος
ενός πληροφοριακού
αναλ
φαβητισμού;
Κατ' αρχάς θα πρέπει να πούμε ότι η πληροφορία είναι αυ
τή, που καθιστά αξιοποιήσιμες τις δεξιότητες, τις οποίες
έχει κάθε άνθρωπος - επαγγελματίας, επιστήμονας,
ερευνητής - σε σχέση με τους άλλους. Ικανή και αναγκαία
συνθήκη, λοιπόν, για την αξιοποίηση των όποιων δεξιοτή
των έχει ο καθένας, πέρα από την εκπαίδευση και την κα
τάρτιση του, είναι η πληροφοριακή του επάρκεια. Μια σχε
τική πληροφοριακή πενία καθιστά, αυτόματα, αδύνατη την
Ν Α
ΤΒΙ>ΕΚ(Ε3ΛΕ3Ρ-»Α