Καινοτομία, Έρευνα & Τεχνολογία, τ. 30 - page 8

K A I N D T D M IA
Πώς βλέπετε την πορεία της Ελλάδας προς την
Κοινωνία
της Πληροφορίας;
Προς ποια
κατεύ­
θυνση πιστεύετε ότι θα πρέπει να εστιαστούν
οι
προσπάθειες,
ώστε να ανταποκριθεί
η χώρα
μας στις απαιτήσεις
της πρωτοβουλίας
για μια
ηλεκτρονική
Ευρώπη (σχέδιο δράσης
eEurope
2005);
Τα συστήματα υπάρχουν , τα δίκτυα υπάρχουν . Η χώρα μας
συμμετέχει στα πιο γρήγορα δίκτυα της Ευρώπης, με τα­
χύτητες μετάδοσης δεδομένων 2,5
Gbits/seo στην περιοχή της Αττικής
και 2x622 Mbits/seo με το εξωτερι­
κό. Το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τε­
χνολογίας προσφέρει υψηλού επι­
πέδου υπηρεσίες Διαδικτύου νέας
γενιάς στους τελικούς χρήστες στα
ΑΕΙ, TEI και Ερευνητικά Κέντρα της
Ελλάδας.
Το περιεχόμενο, όμως, και τα συστή­
ματα έξυπνης αξιοποίησης του
απουσιάζουν. Οι δράσεις που χρη­
ματοδοτούν την ανάπτυξη περιεχομένου στο Επιχειρησια­
κό Πρόγραμμα "Κοινωνία της Πληροφορίας" είναι λίγες,
τη στιγμή που στις περισσότερες δράσεις του Προγράμ­
ματος 8α έπρεπε να επενδύεται τουλάχιστον 50% στο
περιεχόμενο (αγορά, ψηφιοποίηση, δωρεάν διάθεση).
Βέβαια, και οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι βρίσκονται στην αρχή,
δεδομένου ότι το σχέδιο δράσης για την Ηλεκτρονική Ευ­
ρώπη (eEurope) βρίσκεται ακόμη στα πρώτα του στάδια.
Οι πρωθυπουργοί των κρατών της Ευρώπης αποφασίζουν
ότι πρέπει να διασυνδεθεί ψηφιακά και το τελευταίο γρα­
φείο της δημόσιας διοίκησης και δρομολογούν τις σχετι­
κές διαδικασίες.
Η πολιτεία, λοιπόν, οφείλει να εντείνει τις προσπάθειες και
να προωθήσει τις πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη ελληνικού
περιεχομένου. Εξάλλου, οι Έλληνες, ως φιλομαθείς και αμφι­
σβητίες, ταιριάζουν στην Κοινωνία της Πληροφορίας.
Από τις αρχές της δεκαετίας
του '90, το ΕΚΤ
έκανε λόγο για Κοινωνία
της Πληροφορίας,
για
ψηφιακό περιεχόμενο,
για αξιοποίηση
ερευνητι­
κών αποτελεσμάτων,
για προώθηση
της
καινο­
τομίας. Από τότε πολλά βήματα έχουν γίνει σε
όλους αυτούς τους τομείς, με έντονη την πα­
ρουσία του ΕΚΤ ως εθνικού
φορέα, που
συμμε-
"Το ΕΚΤ είναι ένας
Οργανι­
σμός Δημοσίου
Συμφέρο­
ντος, ο οποίος συλλέγει και
διαθέτει
μεγάλες
ποσότη­
τες επιστημονικού
περιεχο­
μένου/'
τέχει ή συντονίζει
σχετικές
προσπάθειες.
Πώς
βλέπετε
να διαμορφώνεται
ο ρόλος
του ΕΚΤ
στην αναδυόμενη
Κοινωνία
της Γνώσης;
Η τάση για το 201 0 είναι ο κάθε πολίτης να μην χρειάζε­
ται να έχει δικά του αρχεία, ούτε να μαζεύει ο ίδιος μια
πληθώρα πληροφοριών. Να μη γίνεται δέσμιος του δικού
του περιεχομένου, γεγονός που τον περιορίζει. Υπάρχει
έτσι μια μετάβαση από το να είναι κάτοχος περιεχομένου,
στο να είναι κάτοχος εργαλείων που θα βοηθούν την πρό­
σβαση σε περιεχόμενο που θα είναι
διαθέσιμο, προσβάσιμο και επεξερ­
γάσιμο από όλους. Έτσι θα μπορεί ο
καθένας να παίρνει αυτό που θέλει
κάθε φορά, να οργανώνει τη σκέψη
του και να οδηγείται στην καινοτο­
μία.
Το ΕΚΤ είναι ένας Οργανισμός Δη­
μοσίου Συμφέροντος, ο οποίος συλ­
λέγει και διαθέτει μεγάλες ποσότη­
τες επιστημονικού περιεχομένου.
Αυτή η παροχή περιεχομένου αποτε­
λεί τη βάση για την έρευνα και την καινοτομία, για να ενι­
σχυθεί η ανταγωνιστικότητα. Το ΕΚΤ δεν λειτουργεί με βά­
ση το κέρδος, ούτε κάνει διακρίσεις μεταξύ των χρηστών ,
κάτι που θα μπορούσε να συμβεί, αν αυτή την ευθύνη για
τη συγκέντρωση και διαχείριση περιεχομένου την είχε
ένας κερδοσκοπικός φορέας.
Στόχος του ΕΚΤ είναι να συλλέγει όσο το δυνατόν περισ­
σότερο περιεχόμενο, που αποτελεί παραγωγή γνώσης
της ανθρωπότητας, να το διαχειρίζεται με ολοκληρωμένο
τρόπο και να το διαθέτει έτσι ώστε να είναι εύκολα προ­
σβάσιμο από όλους με χαμηλό κόστος. Για μία δια βίου
κατάρτιση, για μία συνεχή ενημέρωση των επαγγελματιών,
των επιστημόνων, των ερευνητών, των φοιτητών κ.λπ. Αυτή
είναι η συμβολή του ΕΚΤ, διαχρονικά, προς την ανάπτυξη
της χώρας.
Η Κοινωνία της Πληροφορίας δεν είναι μια πληροφορη­
μένη κοινωνία. Είναι μια κοινωνία που έχει τεράστια απο­
θέματα και δυνατότητες πληροφόρησης και διαμορφώνε­
ται ανάλογα με τις δεξιότητες του κάθε μέλους
της, ως προς ένα καινούριο, γνωστικά υψηλό επίπεδο.
Έτσι, ανεβαίνοντας σε αυτό το επίπεδο οδηγούμαστε
σε μια καλύτερη κοινωνία, στην Κοινωνία της Γνώσης. Είναι
μια πρόκληση, ένα όραμα για την Ευρώπη, για την Ελλάδα,
και φυσικά για το ΕΚΤ.
Ν Α ΤΒΙ>ΕΚ(Ε3ΛΕ3Ρ-»Α
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,...36
Powered by FlippingBook