έχει τεράστιες επιπτώσεις ψυχικές και οικο-
νομικές, στο παιδί και στην οικογένειά του,
αφού εξελίσσεται με την ηλικία, και έως
σήμερα δε θεραπεύεται, ενώ βελτιώνεται
με "ειδικές εκπαιδευτικές μεθόδους".
Σύμφωνα με το ερευνητικό έργο, ένα ανθρω-
πόμορφο είδωλο θα εμφανίζεται στην οθό-
νη του υπολογιστή, θα επικοινωνεί με το
αυτιστικό άτομο και θα το εκπαιδεύει σε
θέματα αυτονομίας και αυτοεξυπηρέτησης
(π.χ. πώς να πλύνει τα χέρια του, πώς να
φτιάξει ένα σάντουιτς, πώς να κάνει μπά-
νιο, πώς να χτενιστεί, πώς να βάλει χυμό
και να πιει κ.ά.),σε θέματα κοινωνικών δεξιο-
τήτων (σούπερ μάρκετ, λεωφορείο, για-
τρός), χρόνου (χθες, σήμερα, αύριο), χώρου
(πάνω, κάτω) καθώς και σε θέματα συντο-
νισμού και χρήσης της κίνησης του σώμα-
τος. Η πρόοδος και η εξέλιξη της πορείας
του παιδιού θα καταγράφονται σε αρχείο
ώστε να συμβάλλουν στην πορεία της εκπαί-
δευσης.
Πρόκειται για ένα εύκολο και λειτουργικό
εργαλείο προσαρμοσμένο στις ανάγκες της
κάθε οικογένειας με αυτιστικό παιδί, που θα
μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στο σπίτι, από
τους ίδιους τους γονείς, όπως επισημαίνει η
υπεύθυνη του έργου, αναπληρώτρια καθη-
γήτρια Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ, Μαγδα-
ληνή Χίτογλου-Αντωνιάδου. Το αυτιστικό
άτομο θα κάθεται μπροστά στην οθόνη του
Μέσω υπολογιστών θα μπορούν πλέον να
εκπαιδεύονται τα αυτιστικά παιδιά από τους
ίδιους τους γονείς τους, χάρη στο καινοτό-
μο ερευνητικό έργο με τίτλο "Εκπαίδευση
αυτιστικών ατόμων με τη χρήση νέων τεχνο-
λογιών" που υλοποιήθηκε από τη Μονά-
δα Ακοής - Ομιλίας (Διαταραχών Επικοι-
νωνίας) της Ω.Ρ.Λ. Κλινικής του Νοσοκομείου
ΑΧΕΠΑ και το Εργαστήριο Ιατρικής Πλη-
ροφορικής του Αριστοτελείου Πανεπιστη-
μίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).
Στόχος του έργου είναι η υποστήριξη των
αυτιστικών παιδιών, των γονέων τους και
των εκπαιδευτών, με τη χρήση ενός ανθρω-
πόμορφου ειδώλου (avatar) που συμβά-
λει στη βελτίωση της αναπτυξιακής διαδι-
κασίας του αυτιστικού παιδιού (επικοινωνία,
γνωστική απόδοση, κοινωνική αλληλεπί-
δραση, συμπεριφορικές δεξιότητες και
συμπεριφορικά προβλήματα), καθώς ο εγκέ-
φαλος των αυτιστικών παιδιών λειτουργεί
καλύτερα με την τεχνολογία παρά με τους
ανθρώπους, ώστε το άτομο με αυτισμό να
μπορεί να ζήσει μία καλύτερη ζωή.
Tο έργο που υλοποιήθηκε από τον Νοέμ-
βριο 2007 έως τον Οκτώβριο 2008 (Επι-
χειρησιακό Πρόγραμμα "Εκπαίδευση και
Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση, Γ' ΚΠΣ),
είχε στόχο τη διερεύνηση της συμβολής
των νέων τεχνολογιών της πληροφορικής
στις διαδικασίες της εκπαιδευτικής παρέμ-
βασης και την τεκμηρίωση κάποιων ιδεών
για την εφαρμογή προγραμμάτων. Βασί-
στηκε δε στον "ειδικό" τρόπο λειτουργίας
του εγκεφάλου των αυτιστικών ατόμων,
σύμφωνα με σύγχρονα ερευνητικά δεδο-
μένα.
Ο αυτισμός είναι ένα σύγχρονο ιατρο-κοι-
νωνικό-ψυχο-εκπαιδευτικό πρόβλημα με
μεγάλη συχνότητα που το τελευταίο διά-
στημα παίρνει τη μορφή "επιδημίας" καθώς
παρουσιάζεται σε 1 στις 150 γεννήσεις και
Εκπαίδευση αυτιστικών ατόμων με νέες τεχνολογίες
03-04 / 2009
Ι
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
1 1
αξιοποιώντας
την
έρευνα
i
Έργο "Εκπαίδευση αυτιστικών
παιδιών με χρήση νέων
τεχνολογιών"
Εργαστήριο Ιατρικής Πληροφορικής
ΑΠΘ
O ελληνικός δικτυακός τόπος για την έρευνα, την τεχνολογία
και την καινοτομία
Ανοιχτές προκηρύξεις - Καινοτόμες τεχνολογίες - Νέα -
Εκδηλώσεις - Εκδόσεις - Η έρευνα στα ΜΜΕ
υπολογιστή και θα επικοινωνεί με αυτό το
είδωλο, το πρόσωπο του οποίου μπορεί να
έχει οικεία όψη ή ακόμα και φωνή συγγενι-
κού του προσώπου.
Το avatar θα μπορεί να πάρει στεναχωρη-
μένες ή χαρούμενες εκφράσεις ανάλογα με
το αν πέτυχε ή δεν πέτυχε η εκπαίδευση.
Στο πρόγραμμα θα μπορεί να λειτουργεί
και με συναισθηματική φωνή, η χροιά της
οποίας θα ακούγεται χαρούμενη ή λυπη-
μένη, ανάλογα με το αποτέλεσμα της αντα-
πόκρισης. Αυτό αποτελεί μία καινοτόμο
μέθοδο καθώς στα αυτιστικά άτομα υπάρ-
χει έλλειμμα συναισθηματικής απόκρισης
- δεν μπορούν να κατανοήσουν εάν κάποι-
ος είναι χαρούμενος ή λυπημένος και αντι-
στρόφως δεν μπορούν να εκφράσουν χαρά
ή λύπη. To avatar θα μπορεί να βοηθήσει
δηλαδή ένα αυτιστικό αυτιστικό παιδί να
αναγνωρίζει εάν ένα πρόσωπο είναι λυπη-
μένο ή χαρούμενο.
Στο πλαίσιο του έργου, υπήρξε συνεργα-
σία με το εκπαιδευτικό προσωπικό της Μονά-
δας Αυτιστικού Aτόμου "Ελπίδα" (Ωραιό-
καστρο Θεσσαλονίκης) όπου μελετήθηκαν
ο γνωστικός, κοινωνικός και συναισθημα-
τικός τομέας των ατόμων με αυτισμό, η
εκπαίδευση όπως αυτή γίνεται στην καθη-
μερινή πράξη και προσδιορίστηκαν οι παι-
δαγωγικές απαιτήσεις.