Page 28 - Καινοτομία, Έρευνα & Τεχνολογία, τ. 92

26
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ | 06- 08/2013
u
Η
χρήση και η αξιοποίηση των Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων
απο-
τελούν πολύ σημαντικό μέρος του ανοίγματος της εκπαίδευσης. Το ψη-
φιακό υλικό που διατίθεται ελεύθερο και ανοικτό για τους ενδιαφερόμε-
νους – δασκάλους, μαθητές, αυτοδίδακτους- δεν αλλάζει μόνο τον τρόπο
πρόσβασης στο περιεχόμενο καθεαυτό, αλλά διευρύνει το εύρος του και
αλλάζει τις εκπαιδευτικές συνήθειες και μεθόδους. Πιο συγκεκριμένα, η
επανάχρηση και η ανοικτή πρόσβαση στους OER αυξάνουν την ποιότητα
και μειώνουν το κόστος και τον χρόνο μεταξύ παραγωγής και χρήσης των
εκπαιδευτικών πηγών. Η διδασκαλία γίνεται πιο εξατομικευμένη, διαδρα-
στική και συνεργατική.
Επιπλέον, η εκπαίδευση με αυτό τον τρόπο προσφέρει εναλλακτικές σε
άτομα με διαφορετικά χαρακτηριστικά και απαιτήσεις, από το πιο σίγουρο
για την πορεία που θα ακολουθήσει μέχρι αυτό που ίσως βρίσκεται εκτός
του επίσημου εκπαιδευτικού δικτύου, καθώς οι OER είναι διαθέσιμες οπο-
τεδήποτε και οπουδήποτε.
u
Επιπλέον, οι
υποδομές ΤΠΕ και η βελτιωμένη συνδεσιμότητα
κα-
θιστούν τις εκπαιδευτικές υπηρεσίες πιο αποτελεσματικές και αποδοτικές.
Η ανοικτή υποδομή μάθησης βασίζεται σε ανοικτά πρότυπα που επιτρέ-
πουν τη διασύνδεση μεταξύ διαφορετικών υποδομών ή την ανάπτυξη
μιας ολοκληρωμένης υποδομής από ετερογενείς ανεξάρτητα ανεπτυγ-
μένες δομικές μονάδες. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τις υποδομές αυτές
μπορούν να κατασκευαστούν διαφορετικές υπηρεσίες που προσφέρουν
οπτικοποίηση και ανάλυση, επιτρέποντας στους εκπαιδευτικούς και τους
μαθητές να αξιοποιήσουν την πληθώρα του περιεχομένου μάθησης με
πολύ πιο ευέλικτους τρόπους όταν οι πόροι αυτοί θα ενσωματωθούν στις
ήδη υπάρχουσες ροές εργασίας τους.
Αφιέρωμα
Ακολουθήστε το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης!
Παρόλο που το μεγαλύτερο μερίδιο στη διεκπεραίωση των δράσεων
για τοΆνοιγμα της Εκπαίδευσης κατέχει το κάθε κράτος μέλος, ο ρόλος
της ΕΕ είναι πολύσημαντικός. ΗΕΕ μπορεί να κατευθύνει τα κράτημέλη
μέσωτης προώθησης των καλύτερων πρακτικών και των συνεργασιών
μεταξύ τους. Η διαλειτουργικότητα και η εξισορρόπηση των διαφορε-
τικών οικονομιών μεταξύ των χωρών, θα έχει ως αποτέλεσμα την απο-
φυγή του κατακερματισμού. Τέλος, η ΕΕ στηρίζει την ανάπτυξη και τη
διαθεσιμότητα της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευσημέσωοικο-
νομικής στήριξης, συνεργασίες δημοσίου-ιδιωτικού τομέα και σχετικές
συστάσεις.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημειώνει ότι τα πλεονεκτήματα από αυτή την
"ψηφιακή επανάσταση" είναι πολλαπλά. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν
εύκολα και τις περισσότερες φορές χωρίς χρέωση να αναζητήσουν και
να αποκτήσουν γνώσεις προερχόμενες από πηγές διαφορετικές από
αυτές που τους έχουν συστήσει οι δάσκαλοί τους στα ινστιτούτα στα
οποία υπάγονται. Επίσης, πρόσβαση τώρα σε μαθήματα θα απολαμ-
βάνουν νέες ομάδες σπουδαστών, καθώς δεν υπάρχουν χωρο-χρονικά
όρια στα ανοικτά μαθήματα, αλλά αντίθετα παρουσιάζουν επιλογές
προσωποποίησης.
Η εκπαιδευτική γνώση παρέχεται συνήθως από ήδη γνωστούς φορείς,
ωστόσο με το άνοιγμα της εκπαίδευσης αναδεικνύονται νέοι εκπαι-
δευτές, καθώς η δημιουργία και η ανταλλαγή περιεχομένου μεταξύ
των δασκάλων γίνεται πολύ εύκολα, ακόμα και ανάμεσα σε διαφορε-
τικές χώρες. Με αυτό τον τρόπο δίνεται πλέον πρόσβαση σε ποικίλους
και διαφορετικούς εκπαιδευτικούς πόρους. Επομένως, "οι ψηφιακές
τεχνολογίες επιτρέπουν σε όλα τα άτομα να μαθαίνουν, οπουδήποτε,
οποτεδήποτε μέσω οποιασδήποτε συσκευής, με την υποστήριξη των
οποιωνδήποτε." όπως προσθέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
ΤοΆνοιγμα της Εκπαίδευσης επίσης διευκολύνει την παγκόσμια συνερ-
γασία. Εκπαιδευτικοί οργανισμοί και διδάσκοντες έχουν την ευκαιρίανα
απευθύνονται ταυτόχρονα σε χιλιάδες μαθητές από όλες τις ηπείρους
μέσω των ανοικτών εκπαιδευτικών πηγών και ειδικότερα μέσω των
MOOCs. Επομένως, όλοι οι ενδιαφερόμενοι ανά τον κόσμομπορούν να
επικοινωνούν, να συζητούν και να μοιράζονται περιεχόμενο. Με αυτό
τον τρόπο η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών φορέων αλλά και
ανεξάρτητων ατόμων γίνεται πιο εύκολη, αποδοτική και αποτελεσμα-
τική.
Χαρακτηριστικό επιχείρημα όσων τάσσονται υπέρ του ανοίγματος της
εκπαίδευσης είναι επίσης ότι η ευρύτερη χρήση των νέων τεχνολογιών
και οι ΑΕΠ μπορούν να συμβάλουν στη μείωση των δαπανών εκ μέ-
ρους των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, αλλά και των φοιτητών, ιδίως στις
μειονότητες. Ωστόσο, για την επίτευξη αυτού του στόχου χρειάζονται
διαρκείς επενδύσεις προς εκπαιδευτικές υποδομές και ανθρώπινο δυ-
ναμικό.
Μέσος όρος της αυτοπεποίθησης των μαθητών (κλίμακα 1-4) στη χρήση ΤΠΕ
δεξιοτήτων, ανά τύπο επιδεξιότητας και προσβασιμότητας του μαθητή στις ΤΠΕ.
Πλεονεκτήματα