Page 24 - Καινοτομία, Έρευνα & Τεχνολογία, τ. 97

22
καινοτομια
ερευνα & τεχνολογια | 09 - 11/2014
δύσεις που έχουν ήδη γίνει για την ενίσχυση
της έρευνας και του ψηφιακού πολιτισμού,
καθώς και να υποστηρίξουν τον ευρωπαϊκό δι-
άλογο μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων.
Η Europeana καλείται να επιταχύνει την
υλοποίηση εργαλείων και υπηρεσιών που θα
εξυπηρετούν τις ανάγκες των ερευνητών, θα
παρέχουν καλές πρακτικές χρήσης της πλατ-
φόρμας για την έρευνα, και θα αυξήσουν τη
συνεργασία της με άλλες σχετικές πρωτοβου-
λίες και ηλεκτρονικές υποδομές στο ευρωπα-
ϊκό επίπεδο.
Όλοι οι εμπλεκόμενοι στο ευρωπαϊκό οι-
κοσύστημα της έρευνας και του πολιτισμού
καλούνται να συνεργαστούν στενά σε εθνικό
και ευρωπαϊκό επίπεδο για να διασφαλίσουν
τη βιωσιμότητα της ευρωπαϊκής ψηφιακής
πολιτιστικής κληρονομιάς και της χρήσης της
για ερευνητικούς σκοπούς (π.χ. στις ψηφιακές
ανθρωπιστικές σπουδές), καθώς και μέσα από
τη Europeana.
Σημειώνεται ότι το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίω-
σης διαθέτει στη Europeana περισσότερα από
24.000
αντικείμενα, από τις συλλογές και τα
αποθετήρια που αναπτύσσει και υποστηρίζει,
όπως το Αποθετήριο της Ζωφόρου του Παρθε-
νώνα
, το Απο-
θετήριο Πανδέκτης με συλλογές ιστορίας και
πολιτισμού
, τις Ψηφιακές Βι-
βλιοθήκες των Δημόσιων Κεντρικών Βιβλιοθη-
κών Σερρών
) & Λιβαδειάς
. Το ποσοστό αυτό προ-
βλέπεται να αυξηθεί σημαντικά, το επόμενο
διάστημα, με την προσθήκη του πολιτιστικού
περιεχομένου που ψηφιοποιείται στο πλαίσιο
των Προσκλήσεων 31 και 31.2 του Επιχειρησι-
ακού Προγράμματος "Ψηφιακή Σύγκλιση".
Ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το
νομοσχέδιο "Ανοικτή διάθεση και περαιτέρω
χρήση εγγράφων, πληροφοριών και δεδομέ-
νων του δημόσιου τομέα" του Υπουργείου Δι-
οικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής
Διακυβέρνησης (ΥΔΜΗΔ), θεσμοθετώντας ση-
μαντικές μεταρρυθμίσεις. Ειδικότερα, με το νέο
νόμο η Ελλάδα όχι μόνο προσαρμόζεται στην
Οδηγία της ΕΕ 2013/37 "σχετικά με την περαι-
τέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου το-
μέα", αλλά κάνει ακόμη πιο τολμηρά βήματα σε
σχέση με το κείμενο της οδηγίας για το άνοιγμα
των δημοσίων δεδομένων και την ενίσχυση της
διαφάνειας.
Στο πλαίσιο αυτό, καθιερώνεται η αρχή της εξ
ορισμού ανοικτής διάθεσης και περαιτέρω χρή-
σης της δημόσιας πληροφορίας. Η αρχή αυτή
έγκειται στο ότι:
Τα έγγραφα, οι πληροφορίες και τα δεδομένα
που κατέχει η διοίκηση είναι κατ' αρχήν ανοικτά
και προσβάσιμα στους πολίτες
Ο αποκλεισμός της πρόσβασης και η περαι-
τέρω χρήση των πληροφοριών του δημόσιου
τομέα δεν δικαιολογείται για λόγους σκοπιμό-
τητας, αλλά μόνο για λόγους νομιμότητας
Η διοίκηση οφείλει να αιτιολογεί ειδικώς τις
περιπτώσεις στις οποίες δεν διαθέτει για περαι-
τέρω χρήση τα δεδομένα που κατέχει
Η περαιτέρω χρήση των δεδομένων, εφόσον
θεωρείται αναγκαίο, μπορεί να επιτρέπεται με
καθεστώς γενικής ή ειδικής άδειας.
Με τον συγκεκριμένο νόμο ενισχύεται η συμμε-
τοχή, η διαφάνεια και ο δημόσιος έλεγχος και
προωθείται η επιχειρηματικότητα. Οι επιχει-
ρήσεις, ιδίως οι νεοφυείς και όσες δραστηριο-
ποιούνται στον τομέα των νέων τεχνολογιών,
έχουν την απαραίτητη πρώτη ύλη ώστε να ανα-
πτύξουν υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας.
Η ανοικτή διάθεση δεδομένων αναμένεται να
ωφελήσει συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού,
συμβάλλοντας μεσοπρόθεσμα στην ανάκαμψη
της ελληνικής οικονομίας. Σύμφωνα με εκτι-
μήσεις τα ανοικτά δεδομένα θα οδηγήσουν σε
οικονομικά οφέλη πλέον των 40 δισ. ευρώ για
την ΕΕ, καθώς και σε αύξηση της οικονομικής
δραστηριότητας που θα ξεπερνά τα 3 τρισ. δο-
λάρια, σε επτά διαφορετικούς τομείς οικονομι-
κής δραστηριότητας (εκπαίδευση, μεταφορές,
καταναλωτικά προϊόντα, ηλεκτρική ενέργεια,
πετρέλαιο και φυσικό αέριο, υγεία και κατανα-
λωτική πίστη) σε παγκόσμιο επίπεδο.
Πιο συγκεκριμένα, από τη χρήση των ανοικτών
δεδομένων θα ωφεληθούν με πρακτικό τρόπο
διάφορες ομάδες πληθυσμού:
Η διάθεση στοιχείων προσβασιμότητας μειώ-
νει τα εμπόδια για εργασία, ταξίδια και τουρι-
σμό για ανθρώπους με κινητικά προβλήματα.
Ομοίως, η ψηφιακή διάθεση των δημόσιων
πληροφοριών σε ανοικτά πρότυπα επιτρέπει
την ευχερή μετατροπή σε κώδικα Braille.
Από τα ανοικτά δεδομένα ωφελείται παράλ-
ληλα και ο γενικός πληθυσμός. Έτσι, η διάθεση
δεδομένων σχετικά με τις δημόσιες μεταφορές,
ειδικά δεδομένων πραγματικού χρόνου, αυξά-
νει τόσο τον αριθμό των επιβατών όσο και το
διαθέσιμο χρόνο τους.
Οι καταναλωτές μπορούν ομοίως να ωφελη-
θούν. Η ανάπτυξη εφαρμογών που ενισχύουν
την έρευνα αγοράς, οδηγεί μέσα από τον υγιή
ανταγωνισμό σε μείωση τιμών. Χαρακτηριστικά
παραδείγματα αποτελούν οι τιμές των "σούπερ
μάρκετ", οι τιμές βενζίνης, καθώς και τα δίδα-
κτρα ιδιωτικών σχολείων και φροντιστηρίων.
Η νέα κυβερνητική πολιτική για την ανοικτή
διάθεση της δημόσιας πληροφορίας καθώς
και θεσμικά, επιχειρησιακά και τεχνικά θέματα
για την εφαρμογή της παρουσιάστηκαν σε εκ-
δήλωση που πραγματοποίησε το ΥΔΜΕΔ στις
24
Νοεμβρίου στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών. Οι
παρουσιάσεις της εκδήλωσης, η οποία μεταδό-
θηκε ζωντανά με την υποστήριξη του ΕΚΤ, δια-
Ανοικτή Πρόσβαση στη Γνώση
Ψηφίστηκε το Νομοσχέδιο για τη διάθεση και περαιτέρω
χρήση
των δεδομένων του δημόσιου τομέα
info
Το Νομοσχέδιο για τα Ανοικτά Δεδομένα
Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης
και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
info
Europeana for Research”– Final Policy
Recommendations
Aπολογισμός διεθνούς εκδήλωσης
Europeana for Research and Tourism”