Κ Α Ι Ν Ο Τ Ο Μ Ι Α
Ν Ε ΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΊΕΣ
ΗΠιλοτική μονάδαHDSτον ΕΙΤΧΗΔ
μια πιλοτική μονάδα που πε
ριέχει δύο αντιδραστήρες που
μπορούν να λειτουργήσουν σε
μεγάλο εύρος λειτουργικών
συνθηκών και με οποιοδήποτε
καύσιμο ανάλογα με τις ανά
γκες των διυλιστηρίων. Η περι
γραφή της μονάδας παρου
σιάζεται παρακάτω.
Η Πιλοτική μονάδα υδρογόνω
σης κλασμάτων πετρελαίου
(HDS)
Η πιλοτική μονάδα υδρογόνω
σης αποτελείται από δύο αντι
δραστήρες σε σειρά σταθερής
κλίνης εσωτερικής διαμέτρου
2.8 cm και μήκους 48 cm. Η
μονάδα χρησιμοποιεί τρεις ρο
ές αερίων (υδρογόνο για την
κύρια διεργασία, H
2
/H
2
S για
την ενεργοποίηση των καταλυ
τών και άζωτο για καθαρισμό).
Στην έξοδο του δεύτερου αντι
δραστήρα υπάρχει διαχωρι
στής υγρού/αερίου για το δια
χωρισμ ό των αερίων από το
καύσιμο. Συστήματα μέτρησης
των ροών και ανάλυσης των α
ερίων υπάρχου ν στην έξοδο
της μονάδας. Η πιλοτική μονά
δα είναι πλήρως αυτοματοποι
ημένη και οι ακριβείς προδια
γραφές της είναι: όγκος κατα
λύτη 210 ce/ αντιδραστήρα,
θερμοκρασία μέχρι 55 "C, πίε
ση μέχρι 200 bar, ροή υδρογό
νου μέχρι 1000 Nl/hr, ροή υ
γρού έως 600 ml/min.
Μεθοδολογίαποιοτικού ελέγ
χου καταλυτών HDS
Για την αξιολόγηση των κατα
λυτών HDS το ΕΙΤΧΗ Δ εφαρ
μόζει επίσης συγκεκριμένο
πρωτόκολλο ανάλογα με το εί
δος του καταλύτη, το είδος
της τροφοδοσίας και το σκοπό
της υδρογόνωσης. Η σύγκριση
των καταλυτών γίνεται σε στα
θερές συνθήκες λειτουργίας
και σταθερή τιμή ταχύτητας
χώρου με βάση το βαθμό υ
δρογόνωσης που επιτυγχάνει
ο κάθε καταλύτης. Για παρά
δειγμα στο Σχ. 4 συγκρίνεται η
συμπεριφορά δύο καταλυτών
υδρογόνωσης των ολεφινών
της βενζίνης. Είναι φανερό ότι
ο καταλύτης Β προκαλεί μεγα
λύτερη υδρογόνωση σε σχέση
με τον Α κάτω από τις ίδιες
συνθήκες λειτουργίας.
γ. Ποιοτικός έλεγχος
καυσίμων
Τόσο για την υποστήριξη των
μονάδων του ποιοτικού ελέγ
χου καταλυτών, όσο και σαν α
νεξάρτητη υπηρεσία παροχής
υπηρεσιών, το εργαστήριο εί
ναι μερικώς εξοπλισμένο με έ
να σύνολο συσκευών που βοη
θούν στην καλύτερη μελέτη
του ποιοτικού ελέγχου των κα
ταλυτών, στον ποιοτικό έλεγχο
των καυσίμων καθώς και στον
προσδιορισμό της νοθείας στα
καύσιμα. Οι συσκευές αυτές
είναι: φασματοσκοπία πλάσμα
τος (ICP), συσκευή ακτινών Χ
(XRD), σύστημα αέριου χρω
ματογράφου φασματογράφου
μαζών (GC/MS), προσδιορι
σμός θείου στα καύσιμα, απο
στάξεις καυσίμων (ASTM D86,
D1160, D2892), προσδιορι
σμός ιξώδους, νερού, τάσης
ατμών και θερμογόνου δύνα
μης καυσίμων.
Ιδιαίτερης σημασίας είναι ο
προσδιορισμός της ποιότητας
των καυσίμων που επιτυγχάνε
ται με κάποιο συγκεκριμένο
καταλύτη. Στο ΕΙΤΧΗ Δ ανα
πτύχθηκε μια μεθοδολογία
προσδιορισμού της πλήρους
ποιοτικής και ποσοτικής σύ
στασης βενζίνης βασισμένη
στο σύστημα GC/MS. Η βενζί
νη μπορεί να αναλυθεί όχι μό
νο σαν συνολικές ομάδες ενώ
σεων (όπως φαίνεται στο Σχ.
5) αλλά και σαν συνάρτηση
του αριθμού ατόμων άνθρακα
κάθε ομάδας.
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΕ ΕΛΛΑΔΑ
ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
Ο σκοπός της τεχνολογίας
που αναπτύχθηκε στο ΕΙΤΧΗ Δ
είναι να βοηθήσει τεχνολογικά
τα διυλιστήρια της χώρας μας
αλλά και άλλα ανεξάρτητα διυ
λιστήρια. Σήμερα τα περισσό
τερα διυλιστήρια δεν έχουν τη
δυνατότητα για πλήρη τμήμα
τα έρευνας και ανάπτυξης και
γι' αυτόν το λόγο το ΕΙΤΧΗ Δ
πιστεύει ότι μπορεί να επιτελέ
σει σημαντικό ρόλο στην uno-