Καινοτομία, Έρευνα & Τεχνολογία, τ. 05 - page 16

Κ Α Ι Ν Ο Τ Ο Μ Ι Α
Ν Ε ΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΊΕΣ
ΗΠιλοτική μονάδαHDSτον ΕΙΤΧΗΔ
μια πιλοτική μονάδα που πε­
ριέχει δύο αντιδραστήρες που
μπορούν να λειτουργήσουν σε
μεγάλο εύρος λειτουργικών
συνθηκών και με οποιοδήποτε
καύσιμο ανάλογα με τις ανά­
γκες των διυλιστηρίων. Η περι­
γραφή της μονάδας παρου­
σιάζεται παρακάτω.
Η Πιλοτική μονάδα υδρογόνω­
σης κλασμάτων πετρελαίου
(HDS)
Η πιλοτική μονάδα υδρογόνω­
σης αποτελείται από δύο αντι­
δραστήρες σε σειρά σταθερής
κλίνης εσωτερικής διαμέτρου
2.8 cm και μήκους 48 cm. Η
μονάδα χρησιμοποιεί τρεις ρο­
ές αερίων (υδρογόνο για την
κύρια διεργασία, H
2
/H
2
S για
την ενεργοποίηση των καταλυ­
τών και άζωτο για καθαρισμό).
Στην έξοδο του δεύτερου αντι­
δραστήρα υπάρχει διαχωρι­
στής υγρού/αερίου για το δια­
χωρισμ ό των αερίων από το
καύσιμο. Συστήματα μέτρησης
των ροών και ανάλυσης των α­
ερίων υπάρχου ν στην έξοδο
της μονάδας. Η πιλοτική μονά­
δα είναι πλήρως αυτοματοποι­
ημένη και οι ακριβείς προδια­
γραφές της είναι: όγκος κατα­
λύτη 210 ce/ αντιδραστήρα,
θερμοκρασία μέχρι 55 "C, πίε­
ση μέχρι 200 bar, ροή υδρογό­
νου μέχρι 1000 Nl/hr, ροή υ­
γρού έως 600 ml/min.
Μεθοδολογίαποιοτικού ελέγ­
χου καταλυτών HDS
Για την αξιολόγηση των κατα­
λυτών HDS το ΕΙΤΧΗ Δ εφαρ­
μόζει επίσης συγκεκριμένο
πρωτόκολλο ανάλογα με το εί­
δος του καταλύτη, το είδος
της τροφοδοσίας και το σκοπό
της υδρογόνωσης. Η σύγκριση
των καταλυτών γίνεται σε στα­
θερές συνθήκες λειτουργίας
και σταθερή τιμή ταχύτητας
χώρου με βάση το βαθμό υ­
δρογόνωσης που επιτυγχάνει
ο κάθε καταλύτης. Για παρά­
δειγμα στο Σχ. 4 συγκρίνεται η
συμπεριφορά δύο καταλυτών
υδρογόνωσης των ολεφινών
της βενζίνης. Είναι φανερό ότι
ο καταλύτης Β προκαλεί μεγα­
λύτερη υδρογόνωση σε σχέση
με τον Α κάτω από τις ίδιες
συνθήκες λειτουργίας.
γ. Ποιοτικός έλεγχος
καυσίμων
Τόσο για την υποστήριξη των
μονάδων του ποιοτικού ελέγ­
χου καταλυτών, όσο και σαν α­
νεξάρτητη υπηρεσία παροχής
υπηρεσιών, το εργαστήριο εί­
ναι μερικώς εξοπλισμένο με έ­
να σύνολο συσκευών που βοη­
θούν στην καλύτερη μελέτη
του ποιοτικού ελέγχου των κα­
ταλυτών, στον ποιοτικό έλεγχο
των καυσίμων καθώς και στον
προσδιορισμό της νοθείας στα
καύσιμα. Οι συσκευές αυτές
είναι: φασματοσκοπία πλάσμα­
τος (ICP), συσκευή ακτινών Χ
(XRD), σύστημα αέριου χρω­
ματογράφου φασματογράφου
μαζών (GC/MS), προσδιορι­
σμός θείου στα καύσιμα, απο­
στάξεις καυσίμων (ASTM D86,
D1160, D2892), προσδιορι­
σμός ιξώδους, νερού, τάσης
ατμών και θερμογόνου δύνα­
μης καυσίμων.
Ιδιαίτερης σημασίας είναι ο
προσδιορισμός της ποιότητας
των καυσίμων που επιτυγχάνε­
ται με κάποιο συγκεκριμένο
καταλύτη. Στο ΕΙΤΧΗ Δ ανα­
πτύχθηκε μια μεθοδολογία
προσδιορισμού της πλήρους
ποιοτικής και ποσοτικής σύ­
στασης βενζίνης βασισμένη
στο σύστημα GC/MS. Η βενζί­
νη μπορεί να αναλυθεί όχι μό­
νο σαν συνολικές ομάδες ενώ­
σεων (όπως φαίνεται στο Σχ.
5) αλλά και σαν συνάρτηση
του αριθμού ατόμων άνθρακα
κάθε ομάδας.
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΕ ΕΛΛΑΔΑ
ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
Ο σκοπός της τεχνολογίας
που αναπτύχθηκε στο ΕΙΤΧΗ Δ
είναι να βοηθήσει τεχνολογικά
τα διυλιστήρια της χώρας μας
αλλά και άλλα ανεξάρτητα διυ­
λιστήρια. Σήμερα τα περισσό­
τερα διυλιστήρια δεν έχουν τη
δυνατότητα για πλήρη τμήμα­
τα έρευνας και ανάπτυξης και
γι' αυτόν το λόγο το ΕΙΤΧΗ Δ
πιστεύει ότι μπορεί να επιτελέ­
σει σημαντικό ρόλο στην uno-
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...68
Powered by FlippingBook