Κ Α Ι Ν Ο Τ Ο Μ
ΙΑ
των πολιτών.
Ερ.: Στα τέλητου 1998 αναμένεταινααποφασι
στεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η τελική
μορφήτου 5ου ΠρογράμματοςΠλαισίουγια την
Έρευνα και την ΤεχνολογικήΑνάπτυξη. Ποιες
είναι οι βασικές προτεραιότητεςτου Προγράμμα
τος, όσοναφοράτις ΝέεςΤεχνολογίες Πληροφό
ρησης;
Απ.: Αυτήν τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί η πολιτι
κή περιγραφή του Προγράμματος, με τις βασικε'ς
προτεραιότητες σε θέματα που αφορούν τον
πολίτη, τους νέους τρόπους εργασίας, το ηλε
κτρονικό εμπόριο, τα πολυμέσα κλπ. Όλες δηλα
δή εκείνες οι τεχνολογικές υποδομές οι οποίες
εξασφαλίζουν τη δυνατότητα να λειτουργήσει η
Κοινωνία των Πληροφοριών και Υπηρεσιών .
Πρόκειται για ένα ενιαίο σύστημα το οποίο βρί
σκεται στο στάδιο της τελικής διαμόρφωσης και
οι πρώτες προκηρύξεις αναμένονται τους πρώ
τους μήνες του 1999.
Ερ.: Η ανάπτυξη της τεχνολογίαςμπορεί να οδη
γήσει σε καταστρατήγηση των προσωπικών
ελευθεριώντουατόμου;Ποια είναι η ηθική ευθύ
νη των επιστημόνωνσε μια τέτοιαπιθανήεξέλι-
Απ.: Θα υπάρχει πάντοτε μια διελκυστίνδα. Από
τη μια μεριά θα είναι το ίδιο το άτομο, το οποίο
θα μπορεί να χρησιμοποιεί διάφορες τεχνολογίες
προστασίας της προσωπική ς του ελευθερίας -
ανέφερα προηγουμένως τους ευφυείς πράκτο
ρες - και από την άλλη μεριά θα υπάρχουν οι
κανονισμοί που θα μπορεί να θεσπίζει όποιος
έχει το δικαίωμα εξωτερικής παρέμβασης.
Όσον αφορά την ηθική ευθύνη, αυτή σίγουρα θα
πρέπει να υπάρχει σε όσους ασχολούνται με την
τεχνολογία. Τα αποτελέσματα όμως των νέων
τεχνολογιών δεν είναι τόσο οχληρά ή αισθητά,
όπως ήταν στην εποχή της πυρηνικής ενέργειας,
όταν οι επιστήμονες φοβόντουσαν ότι η ατομική
βόμβα θα μπορούσε να καταστρέψει τον κόσμο.
Έτσι, οι τεχνολογίες, τα δίκτυα και οι υπηρεσίες
που αναπτύσσονται σήμερα δεν δημιουργούν
τον κίνδυνο της άμεσης απειλής. Δεν υπάρχει
δηλαδή, όπως τα προηγούμενα χρόνια, σε αυτά
τα θέματα τόσο έντονη η επιστημονική ευαισθη
σία και ευθύνη. Πρόκειται για ένα αποκεντρωμέ
νο σύστημα, το οποίο όλοι φοβούνται ότι θα
μπορούσε να ξεφύγει από κάθε έλεγχο. Κανείς
όμως δεν αναλαμβάνει την ευθύνη, μια και ο
καθένας συμμετέχει μόνο σε ένα τμήμα του
συστήματος.
Ερ.: Η τεχνολογικήεξέλιξη και η σταδιακήεπι
κράτησητου Internet, ως μια μορφή παγκοσμιο
ποίησης, μπορεί να απειλήσειτην εθνική ταυτό
τητα των κρατών;
Απ.: Όσο ο κίνδυνος αυτός θα γίνεται αισθητός
τόσο θα βλέπει κανείς μια αντίδραση, που τη
θεωρώ υγιή, για τη διατήρηση όλων εκείνων των
στοιχείων τα οποία εξασφαλίζουν την ιδιαιτερό
τητα, είτε αυτή λέγεται ατομική, είτε εθνική, είτε
γλωσσική κλπ. Οπότε, αυτομάτως ο κόσμος, ως
άτομα ή ως κράτη, θα πολώνεται ως προς τη
διατήρηση αυτών των ιδιαίτερων χαρακτηριστι
κών του, και η αντίληψη ότι αυτά τα χαρακτηρι
στικά πρέπει να διασφαλισθούν με κάθε τρόπο,
θα γίνεται όλο και περισσότερο έντονη. Άρα,
πιστεύω ότι αυτομάτως θα δημιουργηθούν εκεί
νοι οι μηχανισμοί άμυνας οι οποίοι θα προστατέ
ψουν την κοινωνία από μια άκρατη ισοπέδωση,
η οποία θα ήταν απευκταία.
Ε Ρ Ε Υ Ν Α
" ^?
Τ
Τ Ε Χ Ν Ο Λ Ο Γ Ι Α