Καινοτομία, Έρευνα & Τεχνολογία, τ.102 - page 29

12/2015 - 02/2016 |
καινοτομια
ερευνα & τεχνολογια
27
Η κινητικότητα των διδακτόρων
Στην τρίτη ενότητα παρατίθενται τα στοιχεία
που αφορούν την κινητικότητα των διδακτόρων,
επαγγελματική και διεθνή, τις χώρες και τους λό-
γους κινητικότητας καθώς και την πρόθεση κινη-
τικότητας για το 2015.
Η επαγγελματική κινητικότητα, στο πλαίσιο της
έρευνας CDH αναφέρεται στους διδάκτορες
που έχουν αλλάξει απασχόληση την τελευταία
δεκαετία πριν το έτος αναφοράς της έρευνας,
η οποία στη συγκεκριμένη έρευνα αφορά την
περίοδο Ιανουάριος 2004 - Δεκέμβριος 2013.
Στην Ελλάδα περίπου τέσσερις στους δέκα
διδάκτορες (ποσοστό 37,1%) έχουν αλλάξει
απασχόληση τη δεκαετία Ιανουάριος 2004-Δε-
κέμβριος 2013. Με βάση το ποσοστό αυτό η
Ελλάδα βρίσκεται στην τέταρτη θέση μετά την
Πολωνία, την Ολλανδία και το Ισραήλ.
Η μεγαλύτερη κινητικότητα σε σχέση με την
αλλαγή απασχόλησης καταγράφεται στους
διδάκτορες που εργάζονται σε άλλον τομέα
εκπαίδευσης, πλην της τριτοβάθμιας και με-
ταδευτεροβάθμιας, όπου ποσοστό 39,7% των
διδακτόρων που εργάζονται στον τομέα έχουν
αλλάξει απασχόληση, και στον κρατικό τομέα
όπου το αντίστοιχο ποσοστό είναι 39,6%.
Η κινητικότητα, όσον αφορά την αλλαγή απα-
σχόλησης, των διδακτόρων με ερευνητική
δραστηριότητα σε σχέση με την κινητικότητα
αυτών που δεν απασχολούνται σε δραστηριό-
τητες έρευνας, διαφοροποιείται στους τομείς
απασχόλησης. Στον τομέα των ιδιωτικών μη
κερδοσκοπικών ιδρυμάτων και τους άλλους
τομείς εκπαίδευσης, περισσότερο μετακινού-
νται οι διδάκτορες με ερευνητική δραστηρι-
ότητα, στον κρατικό τομέα τα ποσοστά είναι
παρόμοια, ενώ στους τομείς των επιχειρήσεων
και της τριτοβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης αλλάζουν περισσότερο απασχό-
ληση όσοι δεν έχουν ερευνητική δραστηριό-
τητα.
Ο τομέας της τριτοβάθμιας και μεταδευτερο-
βάθμιας εκπαίδευσης είναι, με μεγάλη διαφο-
ρά, ο δημοφιλέστερος τομέας προορισμού για
τους εργαζόμενους διδάκτορες που άλλαξαν
απασχόληση τη δεκαετία Ιανουάριος 2004-Δε-
κέμβριος 2013.
Η ανάλυση της διεθνούς κινητικότητας επι-
κεντρώνεται στους Έλληνες διδάκτορες (με
ελληνική υπηκοότητα). Σύμφωνα με τη μεθο-
δολογία της έρευνας CDH, οι διδάκτορες έχουν
διεθνή κινητικότητα εφόσον διέμειναν σε άλλη
χώρα πλην της οικείας χώρας υπηκοότητας ή
διαμονής τους, για χρονικό διάστημα μεγαλύ-
τερο των τριών μηνών, για λόγους συναφείς
με την ερευνητική τους δραστηριότητα, πριν ή
κατά τη διάρκεια των σπουδών τους και κατά
τη δεκαετία πριν το έτος αναφοράς της έρευ-
νας, δηλαδή την περίοδο από τον Ιανουάριο
2004 έως και τον Δεκέμβριο 2013.
Εξαιρούνται τα χρονικά διαστήματα που αφο-
ρούν κινητικότητα για τουριστικούς και άλ-
λους λόγους που δεν σχετίζονται με ερευνητι-
κή δραστηριότητα.
Η Ελλάδα έχει από τα μεγαλύτερα ποσοστά δι-
εθνούς κινητικότητας, ποσοστό 18,9% για την
δεκαετία Ιανουάριος 2004-Δεκέμβριος 2013,
και βρίσκεται στην 5η θέση, μετά τη Μάλτα,
την Ουγγαρία, την Ισπανία και την Πορτογαλία.
Το Ηνωμένο Βασίλειο (36,5%), οι ΗΠΑ (29,1%),
η Γερμανία (15,9%) και η Γαλλία (12%) αποτε-
λούν τις συνηθέστερες χώρες προορισμού για
τους περισσότερους Έλληνες διδάκτορες.
Σε σχέση με τις λοιπές χώρες της έρευνας
CDH, οι Έλληνες διδάκτορες παρουσιάζουν
συχνότερη και μεγαλύτερης διάρκειας διαμο-
νή σε χώρες εκτός Ελλάδας, στο πλαίσιο της
διεθνούς κινητικότητάς τους. Όπως μάλιστα
προκύπτει από σχετικές εκθέσεις, ο βασικός
προορισμός των απόφοιτων με διδακτορικό
είναι σε ευρωπαϊκό επίπεδο το Ηνωμένο Βασί-
λειο, η Γερμανία και η Γαλλία και σε παγκόσμιο
επίπεδο οι Ηνωμένες Πολιτείες.
Υψηλό ποσοστό κινητικότητας (25,0%) κατα-
γράφεται στους άνεργους ή αδρανείς διδάκτο-
ρες, οι οποίοι όπως παρουσιάστηκε προηγου-
μένως είναι στην πλειονότητά τους κάτω των
35 ετών. Υψηλή κινητικότητα (20,7%) έχουν
επίσης οι εργαζόμενοι (είτε μισθωτοί είτε
αυτοαπασχολούμενοι) διδάκτορες οι οποίοι
έχουν ερευνητική δραστηριότητα.
Σε σχέση με τους τομείς απασχόλησης, οι
υψηλότερες κινητικότητες των διδακτόρων
καταγράφονται στον τομέα των ιδιωτικών μη
κερδοσκοπικών ιδρυμάτων (23,9%) και τον
τομέα τριτοβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης (22,5%). Όσον αφορά την κινητι-
Αφιέρωμα
Ποσοστό (%) διδακτόρων με διεθνή κινητικότητα στην Ελλάδα και τις λοιπές χώρες της έρευνας CDH
Ποσοστό (%) Ελλήνων διδακτόρων με διεθνή κινητικότητα ανά κατάσταση απασχόλησης (εργαζόμενοι
– άνεργοι & αδρανείς) και είδος δραστηριότητας (ερευνητική – μη ερευνητική)
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36
Powered by FlippingBook