24
καινοτομια
ερευνα & τεχνολογια | 03 - 05/2017
Καινοτομώντας Ψηφιακά
Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος "Στα χνάρια του Δαρ-
βίνου" οι μαθητές και οι μαθήτριες της Στ' τάξης του 10ου Δημοτικού
Σχολείου Ηλιούπολης είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν πολλά και
ενδιαφέροντα στοιχεία, σχετικά με τον Δαρβίνο και τη θεωρία του. Το
πρόγραμμα αφορούσε τη μελέτη της προσαρμογής και εξέλιξης των ει-
δών στον πλανήτη και προσπάθησε, στο πλαίσιο του οπτικοακουστικού
γραμματισμού, να μετατρέψει τους εμπλεκόμενους μαθητές/τριες από
παθητικούς χρήστες και καταναλωτές υλικού (έντυπου και ψηφιακού),
σε κριτικούς αναγνώστες και παραγωγούς γνώσης, προς όφελος των
ίδιων αλλά και της ευρύτερης ευρωπαϊκής σχολικής κοινότητας. Οι μα-
θητές είχαν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν πώς γίνεται η ταξινόμηση
των ειδών (ζώων & φυτών), πώς γίνεται η προσαρμογών των ειδών στις
περιβαλλοντικές συνθήκες, αλλά και πώς τα ζώα αναπτύσσουν σωματικά
χαρακτηριστικά και ικανότητες, προκειμένου να επιβιώσουν.
Οι διαγωνιζομενοι με την υποστήριξη και την καθοδήγηση των εκπαιδευ-
τικών τους, χωρίστηκαν σε ομάδες, ανέλαβαν συγκεκριμένους ρόλους,
συνεργάστηκαν μεταξύ τους αλλά και με μαθητές/τριες άλλων σχολείων
από την Ελλάδα (10ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου) και το εξωτερικό
(από την Λιθουανία και την Τουρκία), συμμετείχαν σε επιμορφωτικά
εργαστήρια με εκπροσώπους περιβαλλοντικών φορέων, επισκέφτηκαν
μουσεία και άντλησαν πληροφορίες για τα βασικά βιολογικά ζητήματα
που εξετάζει η θεωρία της Εξέλιξης των Ειδών του Δαρβίνου, στον τομέα
των φυσικών επιστημών.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες αξιοποίησαν τις πληροφορίες και τις γνώ-
σεις που αποκόμισαν, τις συνδύασαν με έγκριτο ψηφιακό υλικό που τους
παρείχε το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης μέσω της πλατφόρμας ΜΗΤΙΔΑ
(θεματική ενότητα: Φυσικό & Αστικό Περιβάλλον, Εκπαιδευτικό Σενάριο:
Προσαρμογή των ειδών) και σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς αγγλικών
και φυσικής, δημιούργησαν ένα παιχνίδι με το λογισμικό Socrative για
να ελέγξουν, μέσω μίας διαδικτυακής συνάντησης, με παιγνιώδη τόνο,
τις γνώσεις των eTwinning συνεργατών τους, σε Λιθουανία και Τουρκία.
Το τελικό αποτέλεσμα της προσπάθειας των μαθητών και των μαθητριών
του 10ου Δημοτικού Σχολείου Ηλιούπολης απέσπασε θετικά σχόλια από την
ευρωπαϊκή εκπαιδευτική κοινότητα, καταλαμβάνοντας την 1η θέση στην
ηλικιακή κατηγορία 4-11 του Ευρωπαϊκού Διαγωνισμού eTwinning 2017.
Στο πλαίσιο αυτής της διάκρισης, το 10ο Δημοτικό Σχολείο Ηλιούπολης
διοργάνωσε εκδήλωση στις 19 Μαΐου, παρουσία εκπροσώπου της Ευρω-
παϊκής Επιτροπής, σε συνεργασία με την Κεντρική και την Εθνική Υπηρε-
σία eTwinning για να συγχαρεί την υπεύθυνη του έργου κ. Ναταλία Τζίτζη
και τους μαθητές/τριες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα του σχολικού
έτους 2015-2016 για την εξαιρετική εργασία και συνεργασία τους με τους
eTwinning συνεργάτες τους.
Το περιβαλλοντικό έργο "In Darwin's Steps" βασίστηκε σε υλικό της
πλατφόρμας ΜΗΤΙΔΑ
"Ακολουθώντας τα χνάρια του Δαρβίνου", εκτός των μαθητών και των
μαθητριών, επιμορφώθηκαν και εκπαιδευτικοί σχετικά με τη χρήση των
Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση και τη δημιουργία ψηφιακού περιε-
χομένου. Ομάδα συνεργατών του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (αποτε-
λούμενη από εκπαιδευτικούς περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, καθηγητές
μουσικής, βιβλιοθηκονόμους, ιστορικούς, φιλόλογους, αρχαιολόγους
και επιστήμονες της πληροφόρησης) παρουσίασε στους συμμετέχοντες
εκπαιδευτικούς, τα εργαλεία και τις ελεύθερα προσβάσιμες ψηφιακές
πηγές που παρέχει το ΕΚΤ στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα μέσω
της διαδικτυακής πλατφόρμας ΜΗΤΙΔΑ.
Η ΜΗΤΙΔΑ είναι ένα καινοτόμο και φιλικό διαδικτυακό περιβάλλον, ειδι-
κά σχεδιασμένο για να υποβοηθήσει τη συνεργατική δραστηριότητα των
εκπαιδευτικών στην ανάπτυξη ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου
και την προώθηση της ενεργούς συμμετοχής των μαθητών. Χρησιμο-
ποιώντας ένα σύνολο σύγχρονων εργαλείων και το έγκριτο περιεχόμενο
που φιλοξενεί η υποδομή του ΕΚΤ, οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας
και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν την ευκαιρία να συνεργα-
στούν, να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν οι ίδιοι εκπαιδευτικό
περιεχόμενο στις εξής τρεις θεματικές ενότητες: Νεότερη Ελληνική Ιστο-
ρία και Πολιτισμός, Αρχαία και Βυζαντινή Ιστορία και Πολιτισμός, Φυσικό
και Αστικό Περιβάλλον. Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου που συμμετείχαν
στο πρόγραμμα, αξιοποίησαν παραδειγματικά τις εφαρμογές και το επι-
στημονικά έγκριτο περιεχόμενο που φιλοξενεί η ΜΗΤΙΔΑ (θεματική ενό-
τητα: Φυσικό & Αστικό Περιβάλλον, Εκπαιδευτικό Σενάριο: Προσαρμογή
των ειδών) απ' όπου αντλήθηκε το βασικό υλικό του έργου.
Το eTwinning είναι μια ευρωπαϊκή δράση μέσω της οποίας σχολεία από
διαφορετικές Eυρωπαϊκές χώρες, κάνοντας χρήση εργαλείων Τεχνο-
λογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), συνεργάζονται ώστε να
αποκομίσουν παιδαγωγικά, κοινωνικά και πολιτισμικά οφέλη. Μέσω του
eTwinning, περισσότεροι από 460.000 εκπαιδευτικοί από όλη την Ευρώ-
πη συνεργάζονται στο πλαίσιο διεθνών σχολικών δραστηριοτήτων στις
οποίες συμμετέχουν περισσότερα από 170.000 σχολικά ιδρύματα από 32
ευρωπαϊκές χώρες.
Tο 10ο Δημοτικό Σχολείο Ηλιούπολης "στα χνάρια του
Δαρβίνου"
διακρίθηκε πανευρωπαϊκά στον διαγωνισμό
eTwinning 2017
Tο 10ο Δημοτικό Σχολείο Ηλιούπολης διακρίθηκε στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό eTwinning 2017, καταλαμβάνοντας την 1η θέση στην
ηλικιακή κατηγορία 4-11 με το έργο "In Darwin's Steps" που εκπόνησαν τα δύο τμήματα της Στ' τάξης, κατά το σχολικό έτος 2015-2016.
Το περιβαλλοντικό-eTwinning έργο "Στα χνάρια του Δαρβίνου"/ "In Darwin's Steps" βασίστηκε σε υλικό που παρείχε το Εθνικό Κέντρο
Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας ΜΗΤΙΔΑ, και συνδυάστηκε με το πρόγραμμα Ηλεκτρονικής Αδελφοποίησης
Σχολείων (eTwinning έργο).
info
Τοπεριβαλλοντικόέργο"ΣταχνάριατουΔαρβίνου"/"InDarwin'sSteps"
Ευρωπαϊκά Βραβεία eTwinning: Νικητές 2017
10ο Δημοτικό Σχολείο Ηλιούπολης
eTwinning
Πλατφόρμα ΜΗΤΙΔΑ