Καινοτομία, Έρευνα & Τεχνολογία, τ.111 - page 10

8
καινοτομια
ερευνα & τεχνολογια | 03 - 05/2018
Όπως επισημαίνει η Διευθύ-
ντρια του ΕΚΤ, Δρ Εύη Σαχίνη:
"Οι κάτοχοι διδακτορικού τίτ-
λου σπουδών αποτελούν την
αιχμή στο ανθρώπινο ερευνη-
τικό δυναμικό, με πολύ υψηλό
επίπεδο τυπικών και ουσιαστι-
κών προσόντων, δεξιοτήτων
και εξειδικευμένων γνώσεων.
Ιδιαίτερη σπουδαιότητα έχουν
οι νέοι διδάκτορες οι οποίοι
αποφοιτούν κάθε χρόνο από
τα ελληνικά Πανεπιστήμια, και
οι οποίοι αποτελούν πολύτιμο
κεφάλαιο για τη μετάβαση σε
μία οικονομία έντασης γνώσης".
Σύμφωνα με τη μελέτη, το
2015 αναγορεύθηκαν 1.810
νέοι διδάκτορες από ελληνι-
κά ΑΕΙ. Οι περισσότεροι απέκτησαν τον προηγούμενο ακαδημαϊκό τίτλο
σπουδών τους (πτυχίο ή μεταπτυχιακό) στην Ελλάδα (86%), ενώ αρκετοί
(14%) επέστρεψαν μετά από σπουδές στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιταλία
και τις ΗΠΑ. Ο αριθμός των αναγορεύσεων νέων διδακτόρων από τα ελ-
ληνικά ΑΕΙ κατά την περίοδο 2005-2015 κυμαίνεται περί τα 2.000 άτο-
μα κατ' έτος. Το 2015, το ΕΚΠΑ και το ΑΠΘ αποτελούν τα πανεπιστήμια
στα οποία εκπονήθηκαν οι περισσότερες διδακτορικές διατριβές (28%
και 18%, αντίστοιχα). Ακολουθούν το ΕΜΠ και τα Πανεπιστήμια Πατρών,
Κρήτης και Θεσσαλίας.
Όσον αφορά το φύλο των νέων διδακτόρων, το 2015 καταγράφεται σχε-
δόν απόλυτη ισοκατανομή ως προς τον αριθμό των ανδρών (50,7%) και
γυναικών (49,3%). Όσον αφορά την ηλικία, οι περισσότεροι από τους νέ-
ους διδάκτορες, είναι έως 35 ετών (46,6%), ενώ έπεται η ηλικιακή ομάδα
35-44 έτη (38,1%).
Σύμφωνα με την ποσοστιαία κατανομή του κύριου επιστημονικού πεδί-
ου της διδακτορικής διατριβής, οι περισσότερες εξ αυτών αφορούν την
Ιατρική και τις Επιστήμες Υγείας (31,6%), ενώ ακολουθούν οι Φυσικές Επι-
στήμες (24,3%) και οι Κοινωνικές Επιστήμες (23%). Χαμηλότερα ποσοστά
καταλαμβάνουν οι Επιστήμες Μηχανικού και Τεχνολογίας, οι Ανθρωπι-
στικές Επιστήμες και οι Γεωργικές Επιστήμες.
Διερευνώντας το εκπαιδευτικό επίπεδο των γονέων των διδακτόρων, σε
ποσοστό 37,6% τουλάχιστον ο ένας από τους δύο γονείς ήταν κάτοχος
πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (36,7%). Ακολουθούν οι απόφοιτοι
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (32,5%). Οι γονείς κάτοχοι διδακτορικού
τίτλου βρίσκονται στην τέταρτη θέση, με ποσοστό 8,5%. Βασική πηγή
χρηματοδότησης των διδακτορικών σπουδών για το 36,8% των νέων
διδακτόρων του 2015 ήταν οι
προσωπικές
αποταμιεύσεις
και η υποστήριξη από την
οικογένεια, ενώ για το 28,6%
ήταν η λήψη υποτροφίας από
ελληνικό ίδρυμα.
Οι περισσότεροι από τους
διδάκτορες χρειάστηκαν 6
έτη για την ολοκλήρωση της
διατριβής τους (26,5%). Πα-
ραπλήσια είναι τα ποσοστά
εκείνων των διδακτόρων, οι
οποίοι χρειάστηκαν 4, 5 και 7
έτη για την ολοκλήρωση της
διατριβής τους (14,9%, 16,6%
και 15,4%, αντίστοιχα). Για
τους διδάκτορες οι οποίοι δι-
έμειναν στο εξωτερικό κατά
τη διάρκεια των διδακτορικών
τους σπουδών, κυρίως για τη διενέργεια έρευνας στο πλαίσιο της διατρι-
βής τους, οι δημοφιλέστερες χώρες ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο (22,6%),
η Γερμανία (16,7%) και οι ΗΠΑ (12,1%).
Επισημαίνεται ότι η μελέτη "Στατιστικά στοιχεία για τους διδάκτορες που
αποφοίτησαν από τα ελληνικά ΑΕΙ το 2015" είναι η πρώτη της σχετικής
σειράς που θα δημοσιεύει το ΕΚΤ σε ετήσια βάση. Αναγνωρίζοντας τη
σημασία των νέων διδακτόρων στο ανθρώπινο δυναμικό υψηλής εξειδί-
κευσης, το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης ως φορέας παραγωγής των εθνι-
κών στατιστικών για την Έρευνα, Τεχνολογία, Ανάπτυξη και Καινοτομία,
ενέταξε στις επίσημες στατιστικές του την παραγωγή δεικτών που απο-
τυπώνουν ουσιώδη χαρακτηριστικά τους.
Τα στοιχεία αντλούνται από το Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών
που δια νόμου τηρεί από το 1985 το ΕΚΤ, διασφαλίζοντας την πληρότητα
στην κάλυψη της πληθυσμιακής αυτής ομάδας. Με 40.000 διδακτορικές
διατριβές, οι περισσότερες από τις οποίες διατίθενται ηλεκτρονικά, το
Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών (
) αποτελεί
ένα μοναδικό απόθεμα της ελληνικής επιστημονικής παραγωγής και
γνώσης με την ερευνητική δραστηριότητα αιχμής.
Αξιοποιώντας την Έρευνα
Νέα μελέτη του EKT για τους διδάκτορες
που αποφοίτησαν
από τα ελληνικά ΑΕΙ το 2015
Στους νέους διδάκτορες εστιάζει η νέα μελέτη του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) "Στατιστικά στοιχεία για τους διδάκτορες που
αποφοίτησαν από τα ελληνικά ΑΕΙ το 2015", με μια σειρά από ενδιαφέροντα στοιχεία για το ανθρώπινο ερευνητικό δυναμικό της χώ-
ρας. Στη μελέτη παρουσιάζονται στατιστικά δεδομένα (κατανομή διδακτόρων ανά ίδρυμα και σχολή, επιστημονικά πεδία διατριβών,
διεθνής κινητικότητα, προηγούμενοι τίτλοι σπουδών, κ.ά.) που αφορούν όσους αναγορεύθηκαν διδάκτορες κατά το έτος 2015, έχοντας
εκπονήσει τη διατριβή τους σε ελληνικά Πανεπιστήμια.
info
Μελέτη "Στατιστικά στοιχεία για τους διδάκτορες που αποφοί-
τησαν από τα ελληνικά ΑΕΙ το 2015"
Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών
Περιοδικό“Καινοτομία, Έρευνα και Τεχνολογία”
Διαβάστε προηγούμενα τεύχη - Εγγραφείτε συνδρομητές – Ξεφυλλίστε το περιοδικό!
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...36
Powered by FlippingBook