28
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ | 06 - 08/2015
Αφιέρωμα
Πηγή: Επίσημα στατιστικά στοιχεία για
την Καινοτομία στις επιχειρήσεις,
Community Innovation Survey
2010-2012, ΕΚΤ
Επιχειρηματική Καινοτομία στις ελληνικές Περιφέρειες
Ελληνικός Χάρτης Καινοτομίας
Δαπάνες για καινοτομικές δραστηριότητες
Η καινοτομία οργάνωσης και η καινοτο-
μία μάρκετινγκ είναι οι κυρίαρχοι τύποι
καινοτομίας για τις ελληνικές επιχειρή-
σεις σε όλες τις περιφέρειες.
Σε 8 περιφέρειες κυριαρχεί η καινοτομία
μάρκετινγκ (με ανοικτή επισήμανση)
και σε 5 περιφέρειες η οργανωσιακή
καινοτομία (με σκούρα επισήμανση).
Σημειώνεται ωστόσο ότι όλες οι περι-
φέρειες εμφανίζουν και τους τέσσερεις
τύπους (προϊόν, διαδικασία, οργάνωση,
μάρκετινγκ), όπως απεικονίζεται στις
κατανομές των κυκλικών διαγραμμά-
των.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις εμφανίζουν υψηλά ποσοστά καινοτομίας, πάνω
από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, στην καινοτομία οργάνωσης και την καινο-
τομία μάρκετινγκ. Η καινοτομία σε προϊόντα (αγαθά ή υπηρεσίες) και σε
διαδικασίες (η συχνά λεγόμενη τεχνολογική καινοτομία) υστερεί, κυρίως
όσον αφορά την ανάπτυξη καινοτομιών σε προϊόντα. Για την ανάπτυξη
των καινοτομιών αυτών απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις σε μηχανή-
ματα και εξοπλισμό, σε ενδοεπιχειρησιακή ή εξωεπιχειρησιακή Ε&Α, σε
κατάρτιση προσωπικού κ.λπ. Συνολικά, το 2012 οι δαπάνες των ελληνικών
επιχειρήσεων για τις δραστηριότητες αυτές ανέρχονται στα 1,9 δισεκα-
τομμύρια Ευρώ, που αποτελεί το 1,98% του ΑΕΠ της χώρας. Οι υψηλό-
τερες επενδύσεις, ως ποσοστό του ΑΕΠ της κάθε Περιφέρειας, πραγμα-
τοποιούνται στην Κεντρική Μακεδονία, την Αττική και τη Στεριά Ελλάδα.
Διάγραμμα 8: Δαπάνες για καινοτομικές δραστηριότητες στις ελληνικές Περιφέρειες, 2012 (Δαπάνες για καινοτομικές δραστηριότητες των επιχειρήσε-
ων με καινοτομία προϊόντος ή/και διαδικασίας κάθε Περιφέρειας ως ποσοστό (%) του ΑΕΠ της)
Πηγή: Επίσημα στατιστικά στοιχεία για
την Καινοτομία στις επιχειρήσεις,
Community Innovation Survey
2010-2012, ΕΚΤ