Καινοτομία, Έρευνα & Τεχνολογία, τ.111 - page 23

03 - 05/2018 |
καινοτομια
ερευνα & τεχνολογια
21
Καινοτομώντας Ψηφιακά
ακής Πολιτιστικής Κληρονομιάς (Digital
Cultural Heritage) και στοχεύει στη στή-
ριξη πολιτικών, τη λήψη αποφάσεων και
την πλήρη αξιοποίηση των τεχνολογιών
αιχμής.
Η κοινοπραξία εταίρων περιλαμβάνει το
Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, το
Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ)
από τη χώρα μας, τα Πανεπιστήμια Γε-
νεύης και Pompeu Fabra (Βαρκελώνη),
το Stiftung Preussischer Kulturbesitz
(Πρωσικό Ίδρυμα Πολιτιστικής Κληρο-
νομιάς) και δύο δημιουργικές εταιρεί-
ες πολυμεσικού σχεδιασμού, την Αυστριακή
7REASONS και τη Σλοβένικη Kibla. Οι εταίροι
υποστηρίζονται από μια ομάδα περίπου 100
εμπειρογνωμόνων. Κύριος στόχος του έργου εί-
ναι να υπάρξει μια σαφέστερη τεκμηρίωση των
θετικών επιπτώσεων της Ψηφιακής Πολιτιστι-
κής Κληρονομιάς στην κοινωνία και την οικο-
νομία, καθώς και μια διαδραστική πλατφόρμα
επικοινωνίας η οποία θα διασυνδέσει την κοι-
νότητα πρακτικής των Εικονικών Μουσείων και
θα διαμοιράσει τεχνογνωσία, καλές πρακτικές
και καινοτομίες στον τομέα.
Οι προτάσεις που αξιολογήθηκαν ως σημαντι-
κότερες τοποθετούνται σε διάφορους άξονες:
από επιχειρησιακή πλευρά έχουν να κάνουν
με τη στρατηγική τοποθέτηση του τομέα και
την αξιολόγηση του εκτοπίσματός του, καθώς
και την επαγγελματική εξέλιξη των κοινοτήτων
πρακτικής και την επιμόρφωση των εργαζόμε-
νων, στον τομέα στις νέες απαιτούμενες διεπι-
στημονικές δεξιότητες.
Από πλευράς εργαλείων και καλών πρακτικών,
έμφαση δόθηκε στο "contextualization", δηλα-
δή την εννοιολογική πλαισίωση του ψηφιακού
περιεχομένου πολιτισμού με τη χρήση σημασι-
ολογικών εργαλείων και τεχνολογιών, τη χρήση
του "storytelling" στην ερμηνεία του πολιτισμού
και τη διασυνδεδεμένη "ολιστική" τεκμηρίωση
της υλικής και της άυλης κληρονομιάς της Ευ-
ρώπης, καθώς και την ανάγκη για περισσότερη
διαλειτουργικότητα και προτυποποίηση. Στη
συνάντηση συζητήθηκαν επίσης, εκτενώς οι
σημασιολογικές τεχνολογίες καθώς και η ανά-
γκη παρακολούθησης της εξέλιξης της καινοτο-
μίας στην τεχνολογία και της εφαρμογής τους
από τον τομέα των Εικονικών Μουσείων.
Τέλος, αρκετές προτάσεις αφορούσαν
την εσωτερική και εξωτερική διαχεί-
ριση των φορέων που απαρτίζουν την
κοινότητα, με έμφαση στην εφαρμο-
γή πολιτικών και βέλτιστων πρακτι-
κών, τη συνεργασία, τη διακυβέρνηση
(governance) και τη λήψη αποφάσεων.
Ιδιαίτερη μνεία και συζήτηση έγινε για
το 3D ως τύπο ψηφιακού περιεχομένου
και την ανάγκη καλύτερης αξιολόγησης,
μελέτης, παρακολούθησης των εξελίξε-
ων και ενσωμάτωσής του σε ψηφιακές
συλλογές πολιτισμού.
Σύμφωνα, άλλωστε, με την πρόταση του συμ-
βουλίου εμπειρογνωμόνων του ViMM:
"Ο πο-
λιτισμός γίνεται ολοένα και περισσότερο προϋ-
πόθεση για κάθε είδους διαδικασία παραγωγής
οικονομικής αξίας, η οποία καθοδηγείται από δύο
ταυτόχρονες ροές καινοτομίας: την παραγωγή
ψηφιακού περιεχομένου και την ψηφιακή συνδε-
σιμότητα. Τα εικονικά μουσεία, όπως ορίζονται
στο ViMM, και η ψηφιακή πολιτιστική κληρονομιά
(DCH) γενικότερα πρέπει να τοποθετηθούν, έτσι
ώστε να επωφεληθούν από καλά διαρθρωμένες
επενδύσεις σε ευρωπαϊκό, εθνικό και περιφερει-
ακό επίπεδο».
Το Κοινό Κέντρο Ερευνών (Joint
Research Center-JRC), η υπηρεσία
της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την
επιστήμη και τη γνώση, εγκαινίασε
τη Πλατφόρμα για την Επιστήμη
των Πολιτών, ένα εργαλείο με δυ-
νατότητα εξατομίκευσης για τη
συλλογή επιστημονικών δεδομέ-
νων από το κοινό, ενθαρρύνοντας
έτσι την υποστήριξη των αναδυ-
όμενων πολιτικών, όχι μόνο από
μια ομάδα επιλεγμένων επιστημόνων, αλλά και από στοχευμένες ομάδες
πολιτών.
Η Επιστήμη των Πολιτών (Citizen Science) αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινό-
μενο που αναφέρεται στη συμβολή των πολιτών στην επιστημονική γνώ-
ση και πληροφορία. Συμπεριλαμβάνει ένα ευρύ πεδίο δραστηριοτήτων,
από την κινητοποίηση των πολιτών για τη συλλογή δεδομένων έως τη
συμμετοχή εκπαιδευμένων εθελοντών στην ερμηνεία δεδομένων. Σύμ-
φωνα με το JRC, η συμβολή στην Επιστήμη των Πολιτών έχει τη μέγιστη
πιθανότητα να συμβάλει θετικά στη χάραξη των ευρωπαϊκών πολιτικών,
εφόσον η διαδικασία σχεδιάζεται προσεκτικά και λαμβάνει χώρα στον
ίδιο χρόνο με τη δημόσια συζήτηση για την εκάστοτε πολιτική (υφιστά-
μενη ή αναδυόμενη).
Ο χρήστης της πλατφόρμας, μέχρι στιγμής, έχει τη δυνατότητα να συ-
νεισφέρει στη διαμόρφωση των ευρωπαϊκών πολιτικών μέσω εφαρμο-
γών των "έξυπνων"συσκευών για κινούμενους χρήστες (smart phone
applications). Στη παρούσα φάση, οι δραστηριότητες επικεντρώνονται
στη συλλογή δεδομένων με αποδεικτικά στοιχεία για τρέχουσες πολιτι-
κές που αποτελούν προτεραιότητα. Συγκεκριμένα, υπάρχουν διαθέσιμες
3 εφαρμογές που καλύπτουν θέματα που αφορούν την περιβαλλοντική
έρευνα και τα είδη χλωρίδας: Εφαρμογή Invasive Alien Species Europe,
Εφαρμογή MyNatura2000, IASTracker.
Επιπλέον, έπειτα από εκτεταμένες έρευνες που διεξήγαγε, το Κοινό Κέντρο
Ερευνών αποφάσισε να ενσωματώσει στο όραμά του την εγκαθίδρυση
της Επιστήμης των Πολιτών ως αναπόσπαστο κομμάτι της συμμετοχής
του κοινού στη διαμόρφωση των σχετικών πολιτικών. Στην πρόσφατη με-
λέτη που δημοσίευσε, με τίτλο "Using new data sources for policymaking",
αποτυπώνεται σαφώς η στροφή από τη συλλογή μεγάλων δεδομένων
στη χρήση της Πλατφόρμας, ως ένα πιο εξειδικευμένο εργαλείο συλλογής
πληροφορίας για τη διαμόρφωση πολιτικών σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Στο
μέλλον, η Επιστήμη των Πολιτών αναμένεται να επεκταθεί και σε άλλους
τομείς επιστημών, όπως για παράδειγμα στις τέχνες και τον πολιτισμό, αξι-
οποιώντας τις εξειδικευμένες γνώσεις εθελοντών.
Νέα Πλατφόρμα για την Επιστήμη των Πολιτών
από το Κοινό Κέντρο Ερευνών της ΕΕ
info
Πλατφόρμα Επιστήμης των Πολιτών του JRC
Joint Research Centre (JRC)
Μελέτη JCR "Using new data sources for policymaking"
info
Virtual Multimodal Museum (ViMM)
1...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,...36
Powered by FlippingBook