Καινοτομία, Έρευνα & Τεχνολογία, τ.105 - page 21

09 - 11/2016 |
καινοτομια
ερευνα & τεχνολογια
19
SatisFactory, επισημαίνει:
"Η βιομηχανία είναι
ένα ζωτικής σημασίας συστατικό της κοινωνίας
μας, αλλά θα μπορεί να αξιοποιεί πλήρως τις δυ-
νατότητές της, μόνο αν εναρμονιστεί με τις συνε-
χιζόμενες αλλαγές στην παγκόσμια οικονομία και
την τεχνολογία. Υπάρχει μια ραγδαία ανάπτυξη
της τεχνολογίας των πληροφοριών προς τη βελτί-
ωση της λειτουργίας των εργοστασίων. Οι επιχει-
ρήσεις θα πρέπει να ενσωματώσουν ανθρωποκε-
ντρικές τεχνολογίες, αφενός για να αυξήσουν την
ανταγωνιστικότητά τους και από την άλλη για να
προσφέρουν ένα καλύτερο, ελκυστικό και ασφα-
λέστερο εργασιακό περιβάλλον".
Όπως αναφέρει στο περιοδικό ο Θάνος Τσακί-
ρης (ερευνητής του ΙΠΤΗΛ/ΕΚΕΤΑ): "
Στο πλαίσιο
των έργων SARAFun και SatisFactory έχουμε ανα-
πτύξει έναν αλγόριθμο υπολογιστικής όρασης, ο
οποίος μπορεί να χρησιμοποιηθεί από ρομπότ σε
οποιαδήποτε φάση.
Στη ΔΕΘ παρουσιάσαμε ένα σύστημα εικονικής
πραγματικότητας που χρησιμοποιεί υπολογιστική
όραση για να εκπαιδεύει τους εργαζόμενους στη
γραμμή παραγωγής, πώς να κάνουν δηλαδή συ-
ναρμολόγηση αντικειμένων χωρίς να χρειάζεται
να τους δείξει κάποιος ή να πρέπει να συμβουλευ-
τούν κάποιο εγχειρίδιο.
Το σύστημα αυτό το χρησιμοποιούμε επίσης μαζί
με ένα ρομποτικό σύστημα και για την αντίστρο-
φη διαδικασία, να μπορούμε να διδάσκουμε, σε
μικρό χρονικό διάστημα, σε ένα ρομπότ να μιμεί-
ται τις κινήσεις του ανθρώπου.
Η καινοτομία έγκειται στο ότι χρησιμοποιούμε
κάμερα βάθους μέσα από την οποία μπορούμε να
εντοπίσουμε στον χώρο πού είναι τα αντικείμενα
που πρέπει να συναρμολογηθούν, και με βάση
αυτή την τοποθέτηση ξέρουμε σε ποια γωνία σε
ποια θέση και πώς μπορούν αυτά τα αντικείμενα
να πάνε από τη θέση της συναρμολόγησης στην
επόμενη".
Όσον αφορά την αξιοποίηση αυτής της τεχνο-
λογίας, ο Θ. Τσακίρης επισημαίνει:
"Η τεχνολογία
αυτή θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στα εργο-
στάσια του μέλλοντος, ώστε να εκπαιδεύονται
εργάτες-μετανάστες οι οποίοι δεν γνωρίζουν τη
γλώσσα της χώρας που δουλεύουν.
Επίσης τα ρομπότ μπορούν να αντικαταστήσουν
τον άνθρωπο σε εργασίες κουραστικές και επανα-
λαμβανόμενες, χωρίς όμως να αποκλείουμε τον
άνθρωπο από την εργασία, αλλά βάζοντας τον να
συνεργάζεται με το ρομπότ στον ίδιο χώρο εργα-
σίας και με ασφάλεια για τον εργαζόμενο.
Όσον αφορά τα επόμενα βήματα, συνεργαζόμα-
στε ήδη, στο πλαίσιο έργων, με εταιρείες ρομπο-
τικών συστημάτων και εταιρείες μπαταριών, και
στόχος είναι η ίδρυση μιας εταιρείας που να μπο-
ρεί να κάνει αξιοποίηση της τεχνολογίας".
Αφιέρωμα
To SMARTEGE αποτελεί μια πιλοτική εφαρμο-
γή, συμβατή με κινητά, φορητές συσκευές και
υπολογιστές, για την εκπαίδευση χρηστών σε
θέματα διαχείρισης και εξοικονόμησης ενέρ-
γειας, με χρήση εκπαιδευτικού παιχνιδιού και
της μεθοδολογίας gamification.
Στόχος της εφαρμογής είναι η τροποποίηση
της συμπεριφοράς του χρήστη σε θέματα
ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω της εκπαίδευσης
και της συναισθηματικής εμπλοκής του με την
εφαρμογή.
Το έργο SMARTEGE υλοποιήθηκε στο πλαίσιο
του προγράμματος ΠΑΒΕΤ με τη συγχρηματο-
δότηση της ΓΓΕΤ, από τις εταιρείες ΣΑΪΚΟΝ,
KINNO και EPIS. Στο πλαίσιο του έργου, η μεθο-
δολογία gamification ευθυγραμμίζεται τόσο με
εκπαιδευτικές αρχές όσο και με χαρακτηριστι-
κά των κινητών συσκευών, ώστε να επιτευχθεί
η μέγιστη εκπαιδευτική αξία της εφαρμογής.
Το έργο χρησιμοποιεί σύγχρονους τρόπους
εκπαίδευσης, όπως εξομοιωτή και βιβλιοθήκες
εικονικών ενεργειακών αντικειμένων.
Κατά αυτόν τον τρόπο ο χρήστης λειτουργεί
ενεργά, διαχειρίζεται δεδομένα που λαμβά-
νει από πραγματικά ή εικονικά εξομοιούμενα
αντικείμενα και πηγές, σε πραγματικό χρόνο
και καλείται να λάβει κρίσιμες αποφάσεις σε
πραγματικό επίσης χρόνο.
Το υπό μορφή παιχνιδιού εκπαιδευτικό λο-
γισμικό είναι διαθέσιμο σε όλο το φάσμα
κινητών συσκευών (smartphones, tablet σε
Android και σε iOS). Όπως υπογραμμίζει στο
"Καινοτομία, Έρευνα και Τεχνολογία" η
Άννα
Τατσιοπούλου
(Σύμβουλος Πληροφορικής
στην εταιρεία EPIS):
«Η συγκεκριμένη εφαρμο-
γή απευθύνεται κυρίως σε νεανικό κοινό και εν-
σωματώνει την τεχνολογία του gamification έτσι
ώστε να δίνει κίνητρα (όπως την επιβράβευση με
πόντους) στους παίκτες-εκπαιδευόμενους για να
έχουν το βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα.
Το SMARTEGE ενσωματώνει δύο επίπεδα αναφο-
ράς, την κατοικία και τον επαγγελματικό χώρο
του γραφείου. Ο χρήστης παρακολουθεί αρχικά
ένα εκπαιδευτικό βίντεο που του δείχνει τον τρό-
πο με τον οποίο λειτουργεί η εφαρμογή, ενώ έχει
τη δυνατότητα να χειριστεί κάποιες συσκευές
που είναι προεγκατεστημένες στους χώρους και
στη συνέχεια να ρυθμίσει τα χαρακτηριστικά λει-
τουργίας της κάθε συσκευής.
Καθώς ο χρήστης εκπαιδεύεται στο ενεργειακό
στάδιο Β στο οποίο βρίσκεται, ο στόχος είναι να
φτάσει στο Α+ ή και παραπάνω, οπότε έχει στα-
διακά τη δυνατότητα να "καταχωρήσει" δικές του
συσκευές με χαρακτηριστικά που αυτός επιλέγει,
ενώ μπορεί να φτάσει μέχρι και το επίπεδο της
παραγωγής ενέργειας, με την τοποθέτηση φω-
τοβολταϊκών ή ανεμογεννητριών στον εξωτερικό
χώρο».
SMARTEGE - Έξυπνο Σύστημα Εκπαιδευτικών Διαδικασιών βασισμένων
στη μεθοδολογία Gamification
ΣΑΪΚΟΝ, ΚΙΝΝΟ, EPIS
/
i
i
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...36
Powered by FlippingBook