σματικό μέσο διάδοσης των ορθών πρα
κτικών. Γι' αυτόν το λόγο, η Επιτροπ ή θα
εφαρμόσει σύστημα "benchmarking" σε
ευρωπαϊκή κλίμακα (αρχίζοντας από τον
τομέα της ποιότητας) και θα διευκολύνει
την ανταλλαγή εθνικών εμπειριών μέσω
δικτύου, το οποίο η Επιτροπ ή καλεί τα
κράτη-μέλη να αναπτύξουν
7
.
(ν) Τόνωση της καινοτομίας στο δημόσιο
τομέακαι τη διοίκηση.
Σε εθνικό επίπεδο, πρέπει να αναπτυ
χθούν ενέργειες κατάρτισης και ευαισθη
τοποίησης στην καινοτομία, οι οποίες να
απευθύνονται στους φορείς λήψης απο
φάσεων και τους διαχειριστές σχεδίων και
πόρων του δημόσιου τομέα.
Η Επιτροπ ή θα τονώσει την ανταλλαγή ε
μπειριών όσον αφορά τους τρόπους προ
ώθησης και διάδοσης της καινοτομίας στη
δημόσια διοίκηση και τις δημόσιες υπηρε
σίες. Όλα αυτά ενδέχεται να οδηγήσουν
στη σύνταξη Πράσινης Βίβλου η οποία θα
εκδοθεί το 1998.
Εξάλλου, η Επιτροπ ή θα παρακολουθεί σε
μόνιμη βάση τις επιδόσεις και τις πολιτι
κές στον τομέα της καινοτομίας στην Ευ
ρώπη. Βάσει της παρακολούθησης αυτής
θα συντάσσεται σε τακτά διαστήματα έκ
θεση για την καινοτομία στην Ευρωπαϊκ ή
Ένωση.
Τέλος, τα κράτη-μέλη καλούνται να συνε
χίσουν τις ενέργειες τους για την τόνωση
του ανταγωνισμού στις δημόσιες συμβά
σεις και τη χρήση προτύπω ν απόδοσης.
2. ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ:
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΥΝΟΪΚΟΥ ΝΟΜΙΚΟΥ,
ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΚΑΙ
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
(ί)Το νομικό και κανονιστικό περιβάλλον πρέ
πει να προσαρμοστείκαι να απλοποιηθεί.
• Η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη-μέλη
οφείλουν, πρώτα από όλα, να καταβάλουν
προσπάθειες για τη βελτίωση του ευρω
παϊκού συστήματος απονομής διπλωμά
των ευρεσιτεχνίας, ώστε να το καταστή
σουν πιο αποτελεσματικό, πιο προσιτό και
λιγότεροεπαχθές οικονομικά. Ο δημόσιος
διάλογος επιβεβαίωσε τις ανάγκες των
χρηστών στον εν λόγω τομέα.
Μεγάλο μέρος των προβλημάτων που δη
μιουργούνται από την παρούσα κατάστα
ση οφείλεται στη συνύπαρξη τριών συστη
μάτων απονομής διπλωμάτων ευρεσιτε
χνίας στην ΕΕ: εθνικό, ευρωπαϊκό και κοι
νοτικό. Το ευρωπαϊκό σύστημα διπλωμά-
Κ Υ Ρ ΙΟ ΑΡΟΡΟ
των ευρεσιτεχνίας δεν προβλέπει αρμόδιο
δικαστήριο σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την
εκδίκαση των διαφορών που ανακύπτουν.
Ελλοχεύει, συνεπώς, ο κίνδυνος έκδοσης
αντιφατικών μεταξύ τους αποφάσεων από
τα αρμόδια δικαστήρια των κρατών-με-
λών. Το κοινοτικό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας
δεν έχει ακόμη αρχίσει να ισχύει, διότι δεν
έχει κυρωθεί από όλα τα κράτη-μέλη.
Εξάλλου, δεν ανταποκρίνεται πλέον στις
ανάγκες της ευρωπαϊκής οικοδόμησης έ
τσι όπως αυτές έχουν εξελιχθεί.
Η Επιτροπ ή θα εκπονήσει, έως το Σεπτέμ
βριο του 1997, μια Πράσινη Βίβλο για το
κοινοτικό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Στο
πλαίσιο αυτό προβλέπεται να εξεταστεί:
- αν η σύμβαση του Λουξεμβούργου για
το κοινοτικό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας
πρέπει να μετατραπεί σε ένα νομικό
σύστημα που θα απορρέει από τη Συν
θήκη
- σε ποιο μέτρο πρέπει να εναρμονιστούν
ακόμη περισσότερο, σε κοινοτικό επί
πεδο, τα εθνικά δίκαια στον τομέα των
διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας
- σε ποιο μέτρο πρέπει να δημιουργη
θούν "γέφυρες" μεταξύ του συστήμα
τος του ευρωπαϊκού διπλώματος ευρε
σιτεχνίας και του συστήματος του κοι
νοτικού διπλώματος ευρεσιτεχνίας
- σε ποιο μέτρο είναι δυνατόν να προ
σαρμοστεί το σύστημα των καταβαλλό
μενων τελών, κατά τρόπον ώστε να α
ντιστοιχεί στις παρεχόμενες υπηρεσίες
και να μην αποτελεί τροχοπέδη για την
προστασία της καινοτομίας.
Η Επιτροπ ή θα συνεχίσει τις προσπάθειες
που καταβάλλει από κοινού με τα κράτη-
μέλη για την εναρμόνιση και συμπλήρωσ η
των νομοθεσιών (ιδίως όσον αφορά την
Κοινωνία των Πληροφοριών, το βιομηχανι
κό σχέδιο και τις εφευρέσεις των εργαζο
μένων) και θα διαδραματίσει σημαντικότε
ρο ρόλο στην καταπολέμηση των παρα
ποιήσεων. Θα συστήσει επίσης υπηρεσία
ενημέρωσης και παροχής συνδρομής σε
όσους συμμετέχουν στο πρόγραμμα-πλαί-
σιο έρευνας.
Τέλος, η Επιτροπή συνιστά στα κράτη-μέ
λη να δημιουργήσουν τα κατάλληλα μέσα
παροχής συνδρομής προς τις MME και τα
πανεπιστήμια για τις περιπτώσεις που α
νακύπτουν νομικές διαφορές, να ευαισθη
τοποιήσουν καλύτερα τις MME και να ανα
πτύξουν προγράμματα κατάρτισης στον
τομέα αυτό.
• Η σύσταση επιχειρήσεων και η υποστή
ριξη της καινοτομίας πρέπει να απλου
στευθούν τόσο σε εθνικό όσο και σε κοι
νοτικό επίπεδο.
Η Επιτροπ ή συνιστά στα κράτη-μέλη να
θέσουν ποσοτικοποιημένους στόχους και
να καταρτίσουν φιλόδοξο χρονοδιάγραμ
μα υλοποίησης των στόχων , οι οποίοι θα
αφορούν την ελάφρυνση των διατυπώσε
ων και τη μείωση των προθεσμιών για τη
σύσταση επιχειρήσεων.
Η Επιτροπ ή θα εφαρμόσει πειραματικά
-κάτι που εξάλλου γίνεται ήδη σε ορισμέ
να κράτη-μέλη- μηχανισμό ex-ante αξιο
λόγησης των επιπτώσεω ν που έχουν οι
κανονιστικές ρυθμίσεις στην καινοτομία
στο πλαίσιο των γενικών κατευθυντήριων
γραμμών για τη νομοθετική πολιτική.
Οι επιχειρήσεις, και ιδίως οι MME, χάνο
νται συχνά στον κυκεώνα των υπηρεσιών
στήριξης που υπάρχου ν σε τοπικό, περι
φερειακό, εθνικό και κοινοτικό επίπεδο.
Πρέπει να συνεχιστεί η προσπάθεια εξορ-
θολογισμού των διαφόρων σχημάτων και
συντονισμού των σχετικών πρωτοβουλιών,
προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η προστι
θέμενη αξία και η αποτελεσματικότητα.
Επίσης πρέπει να γενικευθεί η καθιέρωση
τοπικών ή περιφερειακών δικτύων ενιαίων
κέντρων επαφής για τις MME, τα οποία θα
καλύπτουν την υποστήριξη προς την και
νοτομία.
Η υιοθέτηση των κατάλληλων νομικώ ν
σχημάτων (ευρωπαϊκή εταιρεία, κοινή επι
χείρηση) πρέπει να γίνει πράξη, ενώ η
προώθηση των ήδη υφιστάμενων δυνατο
τήτων (ΕΟΟΣ) πρέπει να συνεχιστεί με ε
νεργό τρόπο.
(ii) Η χρηματοδότηση της καινοτομίας στην
Ευρώπη πρέπει να γίνει πιο εύκολη.
Στο ζωτικής σημασίας αυτόν τομέα πολλά
εξαρτώνται από την ιδιωτική πρωτοβουλία
και από τις πρωτοβουλίες σε περιφερεια
κή ή εθνική κλίμακα. Η Επιτροπ ή πρέπει
να καταβάλει προσπάθειες για τη διάδοση
των ορθών πρακτικών και να διευκολύνει
την υιοθέτηση τους παρέχοντας υποστή
ριξη σε πρότυπες δοκιμαστικές δράσεις
και αξιοποιώντας ταυτόχρονα τα διαρ
θρωτικά ταμεία και τις δυνατότητες των
νέων οργάνων, π.χ. του Ευρωπαϊκού Τα
μείου Επενδύσεω ν (ΕΤαΕ). Οι σχετικές ε
νέργειες πρέπει να διέπονται από τρεις
στόχους:
- πρώτον: πρέπει να ενθαρρυνθεί η επέν-