Καινοτομία, Έρευνα & Τεχνολογία, τ. 101 - page 14

12
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ | 09 - 11/2015
Καινοτομώντας Ψηφιακά
Σε μια εποχή που το ψηφιακό περιεχόμενο γίνεται ολοένα και πιο σημα-
ντικό στον χώρο της εκπαίδευσης, το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, με την
ευκαιρία της ολοκλήρωσης της Μαθησιακής Ηλεκτρονικής Τράπεζας Ιδι-
αίτερης αξίας Διδακτικών Αντικειμένων (ΜΗΤΙΔΑ), διοργάνωσε ημερίδα
με θέμα "Παρουσίαση και τρόποι αξιοποίησης της ψηφιακής συνεργα-
τικής πλατφόρμας εκπαιδευτικού περιεχομένου ΜΗΤΙΔΑ". Η εκδήλωση
πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 29 Οκτωβρίου 2015, στο Εθνικό Ίδρυμα
Ερευνών, στην Αθήνα, προσελκύοντας το ενδιαφέρον της εκπαιδευτικής
κοινότητας.
Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, μέλη της ερευνητικής και ακαδημαϊκής
κοινότητας, εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευ-
σης και γενικότερα δημιουργοί εκπαιδευτικού περιεχομένου, συζήτησαν
προβληματισμούς και παρουσίασαν παραδειγματικές εφαρμογές που
αναπτύχθηκαν στη ΜΗΤΙΔΑ
).
Αξιοποιώντας πρωτογενές υλικό από τα ψηφιακά αποθετήρια & τις ηλε-
κτρονικές εκδόσεις του ΕΚΤ, καθώς και από άλλες πηγές ανοικτών δεδομέ-
νων, έχουν ήδη αναπτυχθεί παραδειγματικές εφαρμογές στις ακόλουθες
τρεις θεματικές περιοχές: α) Νεότερη Ελληνική Ιστορία και Πολιτισμός, β)
Αρχαία και Βυζαντινή Ιστορία και Πολιτισμός, γ) Φυσικό και Αστικό Πε-
ριβάλλον. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν συνδυαστικά τις
εφαρμογές και το επιστημονικά έγκριτο ψηφιακό υλικό που φιλοξενεί η
ΜΗΤΙΔΑ στις παραπάνω θεματικές περιοχές και εφόσον το επιθυμούν, να
δημιουργήσουν νέο περιεχόμενο.
Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου "Παραγωγή εκπαι-
δευτικού & επιμορφωτικού υλικού (με χρήση social networks και user-
generated content)", που εντάσσεται στην πράξη "Εθνικό Πληροφορια-
κό Σύστημα Έρευνας και Τεχνολογίας/Κοινωνικά Δίκτυα – Περιεχόμενο
Παραγόμενο από Χρήστες". Η πράξη υλοποιείται από το ΕΚΤ στο πλαίσιο
του Ε.Π. "Ψηφιακή Σύγκλιση" του ΕΣΠΑ (με τη συγχρηματοδότηση της
Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερεια-
κής Ανάπτυξης). Ανάδοχος του έργου είναι η εταιρεία ΚΟΡΥΜΒΟΣ Α.Ε.
με υπεργολάβους: το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
(Τμήμα Βιολογίας & Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας), τον Σύλλογο "Οι
Φίλοι της Μουσικής" και την εταιρεία Mobics Α.Ε.
Η διευθύντρια του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης,
Δρ. Εύη Σαχίνη
,
ανοίγοντας την εκδήλωση, υπογράμμισε ότι το ΕΚΤ ως κεντρικός φορέ-
ας οργάνωσης και διάθεσης περιεχομένου επιστήμης και πολιτισμού,
σε συνεργασία με άλλους ελληνικούς φορείς που δραστηριοποιούνται
στον ίδιο χώρο, συμβάλλει στην ανάπτυξη υψηλής τεχνογνωσίας στον
τομέα του ψηφιακού περιεχομένου. "Το ΕΚΤ, ακολουθώντας σύγχρονα
διεθνή πρότυπα και σε συνεργασία με έγκριτους πολιτιστικούς και επι-
στημονικούς φορείς, προσδοκά στη δημιουργία ενός νέου ψηφιακού
οικοσυστήματος που μπορεί να υποστηρίξει τη διεύρυνση της γνώσης,
αξιοποιώντας και αναδεικνύοντας το περιεχόμενο εκείνο που ήδη έχει
συλλογικά ψηφιοποιηθεί και τεκμηριωθεί" επισήμανε η Ε. Σαχίνη, προ-
σθέτοντας "Ο οραματικός αυτός στόχος, αντικατοπτρίζεται και μέσα από
την υλοποίηση της πλατφόρμας ΜΗΤΙΔΑ. Ενός πληροφοριακού συστή-
ματος που απευθύνεται πρωτίστως σε εκπαιδευτικούς, αλλά και που έχει
σχεδιαστεί με έναν φιλικό τρόπο ώστε να αξιοποιηθεί και από τους ίδιους
τους μαθητές ως μία γνωσιακή βάση μέσω της οποίας θα μπορέσουν να
προσεγγίσουν θέματα που είναι αρκετά σύνθετα και τα οποία χρειάζονται
τη διαλειτουργικότητα των πηγών ώστ ε να μπορέσουν να απαντηθούν".
Στη συνέχεια, η
Μαρίκα Ανδρουτσοπούλου
, υπεύθυνη του Γραφείου
Στρατηγικής Ανάπτυξης & Συντονισμού του ΕΚΤ, παρουσίασε την Πράξη
"Εθνικό Πληροφοριακό Σύστημα Έρευνας και Τεχνολογίας / Κοινωνικά
Δίκτυα– Περιεχόμενο Παραγόμενο από Χρήστες" του Ε.Π. "Ψηφιακή Σύ-
γκλιση". ΗΜ. Ανδρουτσοπούλου, τόνισε πως η Πράξη αποτελεί το πλαίσιο
ανάπτυξης της εθνικής ερευνητικής υποδομής (research e-infrastructure)
που αναπτύσσει το ΕΚΤ, για να υποστηρίξει τον θεσμικό του ρόλο. Επί-
σης, αναφέρθηκε στις αναπτυξιακές κατευθύνσεις των ερευνητικών
e-υποδομών σε ευρωπαϊκό επίπεδο και τέλος ανέδειξε τις ωφελούμενες
ομάδες χρηστών αλλά και τα οφέλη που απορρέουν μέσω της υλοποίη-
σης των (υπο)έργων της Πράξης.
Ο διευθύνων σύμβουλός της ΚΟΡΥΜΒΟΣ ΑΕ,
Δρ. Μιχάλης Παναγιώτου
ανέλυσε το αντικείμενο του έργου "Παραγωγή εκπαιδευτικού & επιμορ-
φωτικού υλικού (με χρήση social networks - user generated content)"
παρουσιάζοντας τα 4 εργαλεία παραγωγής εκπαιδευτικού περιεχομένου
που παρέχει η πλατφόρμα ΜΗΤΙΔΑ: α) Δημιουργία Ηλεκτρονικών Μαθη-
μάτων, β) Δημιουργία Θεματικών Χαρτών, γ) Δημιουργία Εκπαιδευτικών
Σεναρίων, δ) Συμμετοχή σε Ομάδες Εργασίας. Ο Μ. Παναγιώτου επισήμα-
νε τον διττό στόχο του έργου για: α) τη δημιουργία εφαρμογών εκπαιδευ-
τικού χαρακτήρα με επιστημονικά έγκριτο περιεχόμενο από τα αποθετή-
ρια του ΕΚΤ αλλά και από υλικό άλλων ελεύθερης πρόσβασης συλλογών
και β) την προσέλκυση και εμπλοκή ομάδων χρηστών από την πρωτο-
βάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που θα αξιοποιήσουν αλλά και
θα εμπλουτίσουν το υλικό και τις εφαρμογές που υλοποιήθηκε και που
συνεχίζεται να αναπτύσσεται στο πλαίσιο του έργου.
Από την πλευρά του ο
Δρ. Βασίλειος Τσέτσος
(πρόεδρος και Διευθύνων
Σύμβουλος της Mobics A.E.) παρουσίασε συνοπτικά το περιεχόμενο και
τις τεχνολογικές δυνατότητες της διαδικτυακής πύλης, δίνοντας έμφαση
στο εργαλείο δημιουργίας Θεματικών Χαρτών και υπογραμμίζοντας ότι
για πρώτη φορά παρέχεται στην εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας, μία
τέτοιου είδους εφαρμογή αξιοποίησης, παραγωγής και εμπλουτισμού εκ-
παιδευτικού περιεχομένου. Η διαδικτυακή εφαρμογή Θεματικών Χαρτών
αποτελείται από δύο υποσυστήματα. Το πρώτο διαχειριστικό υποσύστη-
μα προσφέρει στους εγγεγραμμένους χρήστες δυνατότητες δημιουργίας
και επεξεργασίας των χαρτών, ενώ το δεύτερο χρησιμοποιείται από τους
επισκέπτες για την περιήγησή τους στους θεματικούς χάρτες και στο πε-
ριεχόμενο των αποθετηρίων που αναπαρίστανται σε αυτούς.
Ο
Κωνσταντίνος Τσιμπάνης
(μέλος του Κέντρου Λειτουργίας και Δια-
χείρισης Δικτύου του Πανεπιστημίου Αθηνών) παρουσίασε το εργαλείο
δημιουργίας ηλεκτρονικών μαθημάτων που έχει σχεδιαστεί από το Ακα-
δημαϊκο Διαδικτύο (GUnet) για την υποστήριξη Υπηρεσιών Ασύγχρονης
Τηλεκπαίδευσης με προσανατολισμό την ενίσχυση της εκπαιδευτικής
διαδικασίας. Το εργαλείο αυτό ενσωματώνεται ως παραμετροποιημένο
περιβάλλον, στην πλατφόρμα ΜΗΤΙΔΑ και διαλειτουργεί με τις υπόλοιπες
3 διαδικτυακές εφαρμογές.
O
Κώστας Μπέκος
, φιλόλογος και συνεργάτης του ΕΚΤ, παρουσίασε το
τέταρτο εργαλείο παραγωγής ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου,
την εφαρμογή κατασκευής, χρησιμοποίησης, αξιολόγησης και διακίνη-
σης εκπαιδευτικών σεναρίων. Αφού πρώτα ανέλυσε το θεωρητικό πλαί-
σιο που καθορίζει την οργάνωση ενός σεναρίου, προχώρησε στην ανά-
δειξη των χαρακτηριστικών γνωρισμάτων που διέπουν τη δομή του και
παρουσίασε το πρωτόκολλο συγγραφής εκπαιδευτικών σεναρίων που
υιοθέτησε το ΕΚΤ στο πλαίσιο του έργου και το οποίο αποτελείται από 9
ΜΗΤΙΔΑ: Νέα
ψηφιακή συνεργατική πλατφόρμα
για εκπαιδευτικούς
από το ΕΚΤ
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...36
Powered by FlippingBook