12/2014 - 02/2015 |
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
19
Ανοικτή Πρόσβαση στη Γνώση
Το "Διάλογοι!" είναι ένα νέο περιοδικό που ξεκινά τώρα την εκδοτική του
πορεία με σκοπό τη δημιουργία ενός φόρουμ επιστημονικού διαλόγου
για τη διάδοση της επιστημονικής γνώσης που παράγεται στον ελληνικό
και διεθνή χώρο της προσχολικής και σχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Το περιοδικό στοχεύει στη δημοσίευση πρωτότυπων ερευνών, οι οποίες
κυρίως προωθούν τη σύνδεση της έρευνας με την εκπαιδευτική πράξη
καθώς και εργασιών επισκόπησης σημαντικών θεμάτων της εκπαίδευ-
σης. Εκτός της επιστημονικής αρθρογραφίας, το περιοδικό θα φιλοξενεί
παρουσιάσεις και εργασίες νέων ερευνητών, καινοτόμων προγραμμάτων,
καθώς και συνεντεύξεις και ανταποκρίσεις από συνέδρια και ημερίδες που
άπτονται της θεμάτων της προσχολικής και σχολικής εκπαίδευσης.
Το
Δελτίο του Κέντρου Μικρασιατικών
Σπουδών
αποτελεί το τέταρτο
από τα νέα περιοδικά του ΕΚΤ ePublishing. Το Δελτίο εγκαινιάστηκε ως
περιοδική επιστημονική έκδοση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών το
1977. Οι πρωτότυπες εργασίες, τα κείμενα και οι βιβλιοκρισίες που δημο-
σιεύονται -μετά από κρίση- στους τόμους του Δελτίου κωδικοποιούν τον
ερευνητικό προσανατολισμό του ιδρύματος και ασχολούνται αποκλειστι-
κά με την επιστημονική μελέτη του μικρασιατικού ελληνισμού σε όλες τις
φάσεις της ιστορίας του και σε όλες τις πτυχές του πολιτισμού του. Στo
περιοδικό συμπεριλαμβάνονται και τα χρονικά των δράσεων του Κέντρου
Μικρασιατικών Σπουδών. Αξίζει να αναφερθεί ότι και οι 18 τόμοι του Δελ-
τίου είναι τώρα διαθέσιμοι με Ανοικτή Πρόσβαση στον δικτυακό τόπο του
περιοδικού.
Και τα τέσσερα περιοδικά βασίζονται στην ομότιμη αξιολόγηση και είναι
ανοικτής πρόσβασης. Τα προηγούμενα τεύχη των εκδόσεων στην έντυπη
μορφή τους θα μεταφορτώνονται σταδιακά στο επόμενο διάστημα.
Η ηλεκτρονική έκδοση των περιοδικών "Σύγκριση/Comparaison/
Comparison", "Μουσείο Μπενάκη", "Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επι-
στήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης" και "Δελτίο Κέντρου Μικρασιατικών
Σπουδών" πραγματοποιείται από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ).
Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού περιβάλλοντος έκδοσης, που αφορά τις
τεχνικές, λειτουργικές και εικαστικές παραμετροποιήσεις του λογισμικού
OJS, καθώς και οι απαραίτητες υποστηρικτικές υπηρεσίες για την ηλε-
κτρονική διάθεση του περιοδικού στο σύνολό του (οργάνωση και προ-
τυποποιημένη διάθεση μεταδεδομένων, ψηφιοποιήσεις παλαιών τευχών,
εκπαίδευση, προτυποποίηση εκδοτικών διαδικασιών, παραμετροποίηση
ηλεκτρονικού περιβάλλοντος περιοδικού κ.λπ.) πραγματοποιήθηκαν από
την ομάδα ηλεκτρονικών εκδόσεων του ΕΚΤ.
Το ΕΚΤ παρέχει το ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό εκδοτικό περιβάλλον ΕΚΤ
ePublishing στη δικτυακή του υποδομή και υποστηρίζει τους συνεργαζό-
μενους εκδότες για τη συνέχιση της ηλεκτρονικής έκδοσης των εκδόσεών
τους. Κοινοί στόχοι του ΕΚΤ και των συνεργαζόμενων φορέων είναι η ανά-
δειξη και διατήρηση του επιστημονικού περιεχομένου των περιοδικών, η
ενίσχυση της πρόσβασης σε αυτά και η ανοικτή διάθεσή τους για ερευνη-
τικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Συνολικά και για τα 19 περιοδικά, που διατίθενται και μέσα από την ηλε-
κτρονική πλατφόρμα EKT ePublishing, παρέχεται ανοικτή πρόσβαση σε
περισσότερα από 3.780 άρθρα πλήρους κείμενου. Πρόκειται για ελληνι-
κές επιστημονικές εκδόσεις που επιλέγονται για ευρετηριασμό από διε-
θνούς κύρους ακαδημαϊκά ευρετήρια, όπως το Directory of Open Access
Journals, το ISI, το Scopus και το Google Scholar. Η ηλεκτρονική έκδοση
των περιοδικών πραγματοποιείται στο πλαίσιο του έργου "Εθνικό Πληρο-
φοριακό Σύστημα Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΠΣΕΤ) - Κοινωνικά Δίκτυα
και Περιεχόμενο Παραγόμενο από Χρήστες" (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
"Ψηφιακή Σύγκλιση", ΕΣΠΑ, με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της
ΕΕ- Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης).
info
Η υπηρεσία ηλεκτρονικών εκδόσεων του ΕΚΤ
Σύγκριση/Comparaison/Comparison
Το Περιοδικό Μουσείο Μπενάκη
Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και
Εκπαίδευσης
Το Δελτίο Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών
λιτικών μέσα σε διάστημα μόλις 5 μηνών, ενώ τα ιδρύματα έχουν δηλώ-
σει ότι συνεργάζονται μεταξύ τους για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και
την εναρμόνιση των σχετικών πολιτικών τους.
Το Ίδρυμα William & Flora Hewlett πρωτοστάτησε εδώ και πολλά χρό-
νια στην υιοθέτηση ανοικτών πολιτικών, χρηματοδοτώντας το ίδιο το
Ίδρυμα των Creative Commons, και αναπτύσσοντας πολύ σημαντικό
έργο στην προώθηση των Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων (Open
Educational Resources) διεθνώς.
Στην ανακοίνωσή του για την υιοθέτηση της νέας του πολιτικής σύμ-
φωνα με την οποία απαιτεί όλο το περιεχόμενο το οποίο αναπτύσσεται
στο πλαίσιο έργων που χρηματοδοτεί, όπως αναφορές, βίντεο, επίση-
μα κείμενα, κ.λπ., να διατίθενται με μία άδεια CC-BY, το Ίδρυμα δήλω-
σε ότι "τα οφέλη είναι ουσιαστικά: η ανοικτή αδειοδότηση αυξάνει τις
πιθανότητες οι καλές ιδέες να ακουστούν, και άλλοι να τις ενισχύσουν
περαιτέρω, και με απώτερο στόχο, να έχουν το μεγαλύτερο δυνατό
αντίκτυπο".
Ομοίως, το Ίδρυμα Bill & Melinda Gates, με πολύ σημαντικό έργο στη
χρηματοδότηση κυρίως της έρευνας, ανακοίνωσε τον περασμένο Νο-
έμβριο ότι όλα τα αποτελέσματα ερευνών που έχουν χρηματοδοτηθεί
από το Ίδρυμα θα είναι διαθέσιμα με Ανοικτή Πρόσβαση, η οποία επι-
τρέπει τη χωρίς περιορισμούς πρόσβαση και περαιτέρω χρήση των
ερευνητικών αποτελεσμάτων που έχουν υποστεί αξιολόγηση από
κριτές, και η οποία έχει χρηματοδοτηθεί εξ’ ολοκλήρου ή εν μέρει από
το ίδρυμα, συμπεριλαμβανομένων και των συνόλων των ερευνητικών
δεδομένων που απορρέουν από την έρευνα. Η νέα πολιτική ισχύειι από
την 1η Ιανουαρίου 2015 και για τα δύο πρώτα χρόνια οι εκδότες θα
μπορούν να επιβάλουν μία περίοδο εμπάργκο 12 μηνών ως προς την
πρόσβαση στα επιστημονικά άρθρα και τα δεδομένα. Η δυνατότητα
αυτή θα εκλείψει από την 1η Ιανουαρίου 2017.
info
Η ανακοίνωση του Ιδρύματος Ford
Η ανακοίνωση από το Ίδρυμα Hewlett
Η ανακοίνωση από το Ίδρυμα Bill and Melinda Gates