14
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ | 03 - 05/2015
Hμερίδα για την Ανοικτή Εκπαίδευση διοργά-
νωσε την Πέμπτη 12 Μαρτίου 2015 στην Αθήνα,
στο πλαίσιο της διεθνούς Εβδομάδας Ανοικτής
Εκπαίδευσης 2015, το Ακαδημαϊκό Διαδίκτυο
(GUnet) με την υποστήριξη του Συνδέσμου
Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (ΣEAB),
του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), της
Εταιρείας Ελεύθερου Λογισμικού/ Λογισμικού
Ανοιχτού Κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ) και του Εθνικού και
Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στην
Ημερίδα παρουσιάστηκαν δράσεις, πρωτοβου-
λίες και έργα που αφορούν την Ανοικτή Εκπαί-
δευση, όπως η νέα πύλη αναζήτησης ελληνικών
ανοικτών μαθημάτων opencourses.gr.
Η εκδήλωση προσέλκυσε το ενδιαφέρον της
ακαδημαϊκής κοινότητας, αλλά και φορέων
του ευρύτερου ερευνητικού οικοσυστήματος,
καθώς αποτέλεσε βήμα διαλόγου μεταξύ της
ακαδημαϊκής κοινότητας και εκπροσώπων της
πολιτείας που χαράζουν πολιτική για τα θέματα
που αφορούν στην εξωστρέφεια της εκπαίδευ-
σης. Μέλη του διδακτικού και τεχνικού προσω-
πικού των ΑΕΙ και γενικότερα δημιουργοί ανοι-
κτού εκπαιδευτικού περιεχομένου και πόρων,
συζήτησαν προβληματισμούς, προτάσεις και
προοπτικές που διανοίγει η Ανοικτή Εκπαίδευ-
ση και παρουσίασαν τους βασικούς πυλώνες
της: τα ανοικτά μαθήματα και τα ανοικτά συγ-
γράμματα, την ανοικτή πρόσβαση και τα ανοι-
κτά δεδομένα.
Στην εκδήλωση, την οποία συντόνισε ο επιστη-
μονικός υπεύθυνος του Κέντρου Λειτουργίας
και Διαχείρισης Δικτύου του Πανεπιστημίου
Αθηνών και πρόεδρος του ΔΣ του Ελληνικού
Ακαδημαϊκού Διαδικτύου GUnet κ. Λάζαρος
Μεράκος, παρουσιάστηκε η Εθνική Πύλη Ανα-
ζήτησης Ανοικτών Ακαδημαϊκών Μαθημάτων
) η οποία συγκεντρώνει
μεταδεδομένα που επιτρέπουν την αναζήτηση
των μαθημάτων που διδάσκονται στα Πανεπι-
στήμια και στα ΤΕΙ, και είναι ελεύθερα προσβά-
σιμα και δωρεάν διαθέσιμα στο Διαδίκτυο για
όλους (μέχρι σήμερα διατίθενται ήδη 420 μαθή-
ματα από 11 ακαδημαϊκά ιδρύματα).
Εκ μέρους του Εθνικού και Καποδιστριακού
Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Δρ Παντελής Μπα-
λαούρας, παρουσίασε τη δράση "Ανοικτά Ακα-
δημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
που στοχεύει στην ανάπτυξη τουλάχιστον 350
ανοικτών ακαδημαϊκών μαθημάτων και στην
ελεύθερη διάθεσή τους, μέσω του Διαδικτύου.
Τα Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα που θα υλο-
ποιηθούν στο πλαίσιο της δράσης θα φιλοξε-
νούνται στην πλατφόρμα Open eClass (http://
), θα είναι διαθέσιμα μέσω
των υπηρεσιών opencourses.uoa.gr και eclass.
uoa.gr (η-Τάξη) και φιλοδοξούν να αναβαθμί-
σουν τη δομή και το περιεχομένου υφιστάμε-
νων ψηφιακών μαθημάτων χαράζοντας πα-
ράλληλα το δρόμο για τη δημιουργία νέων, με
βάση διεθνείς πρακτικές και πρότυπα, ώστε τα
παραγόμενα ανοικτά ακαδημαϊκά μαθήματα να
γίνουν αρωγοί της δια ζώσης διδασκαλίας.
Από την πλευρά του ο κος Κωνσταντίνος Τσι-
μπάνης, μέλος ΔΕΠ και δημιουργός/εκπαιδευ-
τής ανοικτών ακαδημαϊκών μαθημάτων, πα-
ρουσίασε την ανοικτή πλατφόρμα διαχείρισης,
καταγραφής και μετάδοσης βιντεοδιαλέξεων
OpenDelos (
) που υποστη-
ρίζει τη δράση Ανοικτών Ακαδημαϊκών Μαθη-
μάτων σε συνδυασμό με την πλατφόρμα Open
eClass και την εθνική πύλη αναζήτησης μαθη-
μάτων που αναπτύσσει το GUnet και η οποία
φιλοδοξεί να γίνει το YouTube της ακαδημαϊκής
κοινότητας.
Πώς η Ανοικτή Πρόσβαση συνεισφέρει στην
Ανοικτή Εκπαίδευση
Η Δρ Εύη Σαχίνη, διευθύντρια του Εθνικού Κέ-
ντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), ανέφερε ότι το ΕΚΤ
στο πλαίσιο του θεσμικού του ρόλου για την ενί-
σχυση της πολιτικής της Ανοικτής Πρόσβασης,
υποστηρίζει δυναμικά με αναπτυξιακές δράσεις
την οργάνωση και την ελεύθερη διάθεση των
επιστημονικών δημοσιεύσεων και δεδομένων
στην Ελλάδα, αναπτύσσοντας παράλληλα, με
ανοικτό λογισμικό, ηλεκτρονικές υποδομές για
τη συσσώρευση περιεχομένου στην επιστήμη
και τον πολιτισμό. Παράλληλα, σχεδιάζει και
υλοποιεί στοχευμένες δράσεις ενημέρωσης και
ευαισθητοποίησης (διεθνή συνέδρια, εκδηλώ-
σεις, σεμινάρια κ.α.) για τα οφέλη της ανοικτής
πρόσβασης στην ερευνητική και ακαδημαϊκή
κοινότητα και στο ευρύ κοινό, με στόχο την υι-
οθέτηση πολιτικών και πρακτικών της Ανοικτής
Επιστήμης.
Από την πλευρά της, η Δρ Βικτωρία Τσουκαλά,
υπεύθυνη της μονάδας Ηλεκτρονικών εκδό-
σεων και Δράσεων ΑΚΕ του ΕΚΤ, μίλησε για τις
ηλεκτρονικές πλατφόρμες ερευνητικού και
εκπαιδευτικού περιεχομένου που αναπτύσσει
το ΕΚΤ. Επίσης αναφέρθηκε στο πώς η Ανοικτή
Πρόσβαση συνεισφέρει στην Ανοικτή Εκπαί-
δευση, παρουσιάζοντας παραδείγματα καλών
πρακτικών που αξιοποιούν εκπαιδευτικούς πό-
ρους που είναι ελεύθερα διαθέσιμοι μέσω των
αποθετηρίων που διαχειρίζεται το ΕΚΤ, όπως το
αποθετήριο repository.edulll.gr με πλούσιο εκ-
παιδευτικό υλικό από έργα ΕΠΕΑΕΚ & ΕΠΕΔΒΜ,
το Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών
) και το Αποθετήριο Εκ-
παιδευτικού Περιεχομένου για την Ακρόπολη
(repository.acropolis-education.gr).
Ο Νικόλαος Μήτρου, καθηγητής ΕΜΠ και πρό-
εδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών
Βιβλιοθηκών (ΣΕΑΒ), σκιαγράφησε τη βάση
στην οποία στηρίχθηκε για να αναπτυχθεί η διε-
θνώς καινοτόμα δράση παραγωγής "Ελληνικών
Ακαδημαϊκών Ηλεκτρονικών Συγγραμμάτων
και Βοηθημάτων/ Κάλλιπος". Εκπροσωπώντας
την ΕΕΛ/ΛΑΚ, ο κ. Θεόδωρος Καρούνος, ανα-
φέρθηκε στα Ανοικτά Δεδομένα και στο πως
αυτά συνεισφέρουν στην Ανοικτή Εκπαίδευση
και την επιδιωκόμενη αλλαγή παραδείγματος.
Επισήμανε μάλιστα, πως ότι είναι δημόσιο στον
φυσικό χώρο, οφείλει να είναι ελεύθερα διαθέ-
σιμο και στον αντίστοιχο ψηφιακό.
Περιοδικό“Καινοτομία, Έρευνα και Τεχνολογία”
Διαβάστε προηγούμενα τεύχη - Εγγραφείτε συνδρομητές – Ξεφυλλίστε το περιοδικό!
Καινοτομώντας Ψηφιακά
Οι προοπτικές της
Ανοικτής Εκπαίδευσης
στην Ελλάδα
info
Ημερίδα για την Ανοικτή Εκπαίδευση
opencourses.gr
Ανοικτή Πρόσβαση @ EKT