24
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΕΡΕΥΝΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ | 03 - 05/2015
Η καινοτομία παίζει κοµβικό ρόλο στη διαδικασία οικονομικού και
κοινωνικού ανασχηματισμού. Οι λόγοι είναι πολλοί και σχετίζονται
τόσο µε την παγκοσµιοποιημένη φύση της οικονομίας, που απαιτεί
τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, όσο και µε την ανάγκη αντι-
μετώπισης των κοινωνικών προκλήσεων που η οικονοµική κρίση
έχει δημιουργήσει.
Όπως προκύπτει από τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές και πολιτι-
κές, η καινοτοµία είναι µία συλλογική διαδικασία που έχει πολύ
έντονα τα χαρακτηριστικά της διοργανωσιακής συνεργασίας: ο
δηµόσιος τοµέας, οι οργανισµοί που παράγουν έρευνα και ο ιδι-
ωτικός τοµέας συνεργάζονται, δηµιουργώντας την περίφηµη τρι-
πλή έλικα (triple helix), που όχι µόνο παράγει καινοτοµία, αλλά την
εντάσσει και σε ένα ευρύτερο οικονοµικό, κοινωνικό και παραγω-
γικό πλαίσιο. Κεντρικό ρόλο στη διαδικασία αυτή διαδραµατίζουν
οι ερευνητικές υποδοµές και δίκτυα, αλλά και ο δηµόσιος τοµέας
που, πλέον, αναγνωρίζεται διεθνώς ως κεντρικός παράγοντας στην
καινοτοµική διαδικασία.
Η έρευνα που παρουσιάζεται στο αφιέρωμα αυτού του τεύχους,
είναι η πρώτη µετά το 2006 για την Ελλάδα και αποτελεί την επί-
σηµη έρευνα για την Καινοτοµία στις επιχειρήσεις (Community
Innovation Survey) που διεξάγεται σε όλες τις χώρες µέλη της Ευ-
ρωπαϊκής Ένωσης. Διενεργήθηκε από το Εθνικό Κέντρο Τεκµηρίω-
σης, που από το 2012 µε απόφαση της Γενικής Γραµµατείας Έρευ-
νας και Τεχνολογίας, έχει αναλάβει την παραγωγή των επίσηµων
στατιστικών στοιχείων για την Έρευνα & Ανάπτυξη και Καινοτοµία
στην Ελλάδα, µε τη συνεργασία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Aρχικά παρουσιάζεται η συνολική μελέτη που αφορά το σύνολο
της χώρας, σχεδόν 15.000 επιχειρήσεις µε 10 ή περισσοτέρους ερ-
γαζοµένους, σε όλους τους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας
που ερευνώνται στο πλαίσιο της έρευνας. Επίσης, το ΕΚΤ ανέλυσε
και παρουσιάζει τους δείκτες καινοτομίας για τρεις σημαντικούς
επιχειρηματικούς κλάδους: τον Κλάδο Τεχνολογιών Πληροφορι-
κής & Επικοινωνιών, τον κλάδο Τροφίμων & Ποτών και τον Φαρ-
μακευτικό Kλάδο.
Αφιέρωμα
H Kαινοτομία
στις Ελληνικές
Επιχειρήσεις
Δείκτες, Στόχοι,
Στρατηγικές
& Εμπόδια